Eurosatory 2018: zmilitaryzowany Ford dla francuskiego wojska

28 czerwca 2018, 16:25
VLTP-NP Ford Everest
VLTP-NP w wersji bez dodatkowych osłon fot. Paweł K. Malicki

Zarówno na wystawie MON Francji jak i na stoisku producenta tj. grupy Arquus zademonstrowany został pojazd VLTP NP. (fr. Véhicules Légers Tactiques Polyvalents Non Protégés), czyli w praktyce zmilitaryzowany, komercyjny Ford Everest. 

Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z targów Eurosatory 2018

Samochód zaprojektowany został w Australii, a produkowany jest na rynek cywilny w Tajlandii. Jest wyposażoną w pełne, zamknięte nadwozie wersją pickupa Ford Ranger.

Kontrakt na produkcję 3700 VLTP NP. został przyznany w grudniu 2016 roku przedsiębiorstwu Renault Trucks Defense, które obecnie po przekształceniach własnościowych jest częścią Arquus Defense, ta zaś jest własnością grupy Volvo.

"Wojskowe" wnętrze VLTP-NP czyli Ford Everest dla wojsk francuskich / fot. Paweł K. Malicki

VLTP NP., podobnie jak jego pierwowzór Ford Everest jest pojazdem klasy SUV, o pewnych zdolnościach terenowych jednak konstrukcyjnie nie posiada ramy, a jedynie nadwozie samonośne. Nowy samochód zastąpić ma używane od wielu lat przez wojska francuskie samochody Peugeot P4 (będące wersją wczesnego Mercedesa Geländewagen) które są używane od 1982. Nowy pojazd ma służyć do przewozu żołnierzy oraz środków komunikacji.

VLTP-NP w wersji z osłonami wszystkich powierzchni szklanych fot. Paweł K. Malicki
VLTP-NP w wersji z osłonami wszystkich powierzchni szklanych fot. Paweł K. Malicki

Pod względem możliwości francuski Everest nie odbiega od swojego cywilnego pierwowzoru, wyposażony jest w napęd 4WD z możliwością blokady tylnego mechanizmu różnicowego. Wyróżnia go inny silnik, 150 konny diesel produkcji Renault Trucks Defense (nie ujawniono dokładniejszych parametrów). Inne zmiany to bardziej odporne zawieszenie, osłony spodu wozu oraz zestaw zderzaków i osłon chroniących pojazd podczas jazy w trudnym terenie. Wewnątrz samochodu znaleźć się mogą uchwyty na karabinki HK416F oraz odbiornik GPS.

VLTP-NP w wersji z osłonami wszystkich powierzchni szklanych fot. Paweł K. Malicki
VLTP-NP w wersji z osłonami wszystkich powierzchni szklanych fot. Paweł K. Malicki

Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z targów Eurosatory 2018

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 6
Reklama
Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich
piątek, 29 czerwca 2018, 16:00

Rozsuwane drzwi eliminują problemy z zawadzaniem o drzewa, o technikę wojskową, o ruiny budynków, z wjazdem do z natury wąskich okopów i schronów itp., ułatwiają dostęp do ładunku pod kątem itp. _______ Rozsuwane drzwi mogą być cięższe, a więc łatwiej je opancerzyć. ________ Nie raz widziałem, jak drzwi odchylane były urywane niechcąco na budowach, a środowisko działań wojskowych jest pod tym względem jeszcze bardziej wymagające. ________ Kupowanie Forda bez rozsuwanych drzwi to bezmyślność francuskich wojskowych.

Marek
piątek, 29 czerwca 2018, 12:39

Po prostu zamiast kombinować za bardzo, kupili pickupy.

KrzysiekS
piątek, 29 czerwca 2018, 10:55

Pewny jest tylko bałagan logistyczny w WP wystarczy na wikipedi sprawdzić ile rodzajów samochodów terenowych posiadamy jak duże są to koszty logistyczne.

Pirat
piątek, 29 czerwca 2018, 04:45

Ford nie bo forumowicze chcą raczej coś ja czołg.

-CB-
piątek, 29 czerwca 2018, 02:18

Ale część P4 jest zastępowana przez PVP, a nie jak u nas, że ma być równocześnie wersja opancerzona i drogowa...

Piotr
czwartek, 28 czerwca 2018, 19:41

O nowy Honker

Tweets Defence24