Reklama

Siły zbrojne

"Elektroniczne oko" dla Super Hornetów

Super Hornet z zasobnikiem IRST (środkowy węzeł podwieszenia) / Fot. Lockheed-Martin
Super Hornet z zasobnikiem IRST (środkowy węzeł podwieszenia) / Fot. Lockheed-Martin

Departament Obrony wciąż stara się o zwiększanie możliwości pozostających w służbie F/A-18 Hornet. Pentagon poinformował o podpisaniu umowy na kolejne zadanie związane ze zwiększaniem możliwości tych samolotów.

Podpisany przed kilkoma dniami kontrakt obejmuje zakup i instalację dodatkowego oprzyrządowania dla systemów wykrywania i śledzenia celów powietrznych w podczerwieni (Infrared Search and Track - IRST) używanych na myśliwcach F/A-18E/F Super Hornet oraz wsparcie techniczne i pomoc w wypracowaniu zmian taktyki użycia tego sprzętu. Wartość umowy to ok. 132 mln USD.

Amerykanie w ramach tej umowy zlecili modyfikację i optymalizację sprzętu powstałego w ramach produkcji małoseryjnej (LRIP), w wersji Block I. Jest to dowód, że IRST jest cały czas rozwijany, a doświadczenia z eksploatacji pierwszych egzemplarzy są uwzględniane w celu dalszego rozwoju systemu.

Zamawiającym jest Naval Air Systems Command z Patuxent River. Zadanie wykona Boeing - producent samolotów. Większość (73%) prac zostanie wykonane w zakładach Boeinga w Orlando na Florydzie, pozostałe 27% - w zakładach w St. Louis. Zamawiający oczekuje zakończenia prac do końca 2022 roku

image
Fot. Lockheed Martin

System IRST pozwala na pasywne wykrywanie i śledzenie celów powietrznych, dzięki czemu Super Hornety mogą zwalczać je bez emitowania własnych sygnałów radiolokacyjnych, co w konsekwencji utrudnia wykrycie tych maszyn.

Reklama

Komentarze (7)

  1. -CB-

    @motylek - Oczywiście, że tak. Dokładnie tak samo jak z Su-22, Migami-29, Mi-24 czy T-72, ORP Orzeł itd. itp. My nic nie modernizujemy na bieżąco, aż nagle po 30-40 latach mamy olbrzymie plany z tym związane, tylko ten sprzęt jest już wtedy praktycznie złomem...

  2. motylek

    Nasi się powinni takich praktyk nauczyć od Amerykanów. Kupienie sprzętu to nie odklepanie sprawy, trzeba jeszcze go systematycznie modernizować (tylko na poważnie, a nie malować farbą). Kiedy doczekamy się moderki F-16 do wariantu V? Czy będziemy latać w wersji z lat 90 dokońca ich życia w PSP?

  3. Buba

    ul szkoda ,że rosja nie ma takich samolotów.

  4. Gts

    Daj spokoj, Hornet to jednak polsrodek zbudowany z licznymi kompromisami zeby bylo znacznie taniej od Tomcata. Przez to wiele potrzeb nie uwzgledniono w ogole a dzis nie ma gdzie tego wsadzic poza podwieszanymi zasobnikami. Dotyczy to wlasnie np IRST czy WRE. Nawet nowe radary sie tam "nie mieszcza" choc glownie sprawa dotyczy ich chlodzenia. Jeden typ npaewno by sie przydal i jest to Growler.

  5. Co na to Davien

    @ul: a na co ci F/A-18E/F? W zasadzie nikt ich nie chce, okazały się eksportowym fiaskiem. Kraje które miały Hornety wybierały Flankery na następców (Malezja). Zastanów się dlaczego Hornety nie są sukcesem eksportowym.

  6. Co na to Davien

    Piloci twierdzą, że IRST z F-18 widzi 4x dalej niż EOTS z F-35 (na który bardzo nadają - że słaba czułość, słaba rozdzielczość itp.). A tak ETOS zachwalał Davien, że to lepsze niż IRST.

  7. ul

    szkoda, że Polska nie ma takich samolotów...

Reklama