Dęblińskie zakłady wyremontują silniki wojskowych śmigłowców

15 kwietnia 2020, 09:27
DSC_5626
Fot. Maciej Szopa/Defence24

Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej poinformował o udzieleniu zamówienia na naprawy główne silników śmigłowcowych TW3-117. Zlecenie otrzymały Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A., a dokładnie ich oddział w Dęblinie specjalizujący się w tego rodzaju pracach.

Zobacz także
Reklama

Silniki typu TW3-117 służą do napędzania – nadal popularnych w Siłach Zbrojnych RP – śmigłowców Mi-17 oraz Mi-24W (i D ostatnich serii). Wybór zakładów należących do WZL-1, ogłoszony 14 kwietnia,  nie dziwi, jako że podobnych prac dokonywały już one w przeszłości. Także i tym razem w wyniku przeprowadzonej analizy rynku ustalono, że jest to jedyny krajowy podmiot gospodarczy uprawniony do przeprowadzania takich prac. Postępowanie prowadzono w procedurze negocjacyjnej, bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu.

Zamówienie ma wartość 56,17 mln PLN plus VAT.

„Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. Oddział Dęblin są jedynym właścicielem (na zasadach praw wyłącznych) dokumentacji remontowej pt. ,<<Warunki techniczne naprawy głównej (remontu) silnika typu: TW3-117 III serii W M, MT, WM>> uzgodnionej przez Głównego Inżyniera WL z dnia 20 października 2016 r. oraz Certyfikatu DWLOP, na podstawie której decyzją Koordynatora zadania ww. sprzęt winien zostać naprawiony. Ponadto Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. Oddział Dęblin dysponuje możliwościami technicznymi, niezbędną wiedzą i zapleczem technicznym zapewniającym realizację ww. zamówienia oraz nie istnieje alternatywne/zastępcze rozwiązanie umożliwiające realizację przedmiotowego zamówienia.” – uzasadnia swoją decyzję 3. Regionalna Baza Logistyczna w ogłoszeniu zamieszczonym w Dzienniku Urzędowym UE.

Remonty silników idą w parze z zamówieniem na remonty śmigłowców Mi-8, które mają zostać przeprowadzone w zakładach WZL-1 w Łodzi za cenę około 99,5 mln PLN netto. Obecnie trwają w tym zakresie negocjacje. To już kolejna umowa, świadcząca o planie utrzymania w służbie istniejących maszyn, a Mi-24 są także przewidywane do modernizacji. 

 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 42
Reklama
BUBA
czwartek, 16 kwietnia 2020, 19:10

Jak ktos niewie to przypominam. Wyprodukowano juz 501 Smiglowcow Apache ...

Davien
niedziela, 19 kwietnia 2020, 01:25

BUBA, Apache powstało ponad 2000, te o których piszesz to 500 AH-64E Guardian.

Gnom
wtorek, 21 kwietnia 2020, 11:14

Mowa tylko o nowych, czy także konwersjach (niektóre jeszcze z korzeniami w wersji A)?

Bolko z Gliwic
czwartek, 16 kwietnia 2020, 15:04

Wyremontowane czym? Tymi numerykami na,podczerwień?

Glinnik
czwartek, 16 kwietnia 2020, 10:18

Szkoda wydawać te 2% PKB na takie "remonty".

Kkb88
czwartek, 16 kwietnia 2020, 09:03

A można było po taniości wprowadzić SW-5, a z czasem kolejne w oparciu o te platforme. Ale nie Polska to potęga którą będzie miała najlepszy sprzęt z Ussrej za miliardy które będą spłacane dekadami....

kimeR
środa, 15 kwietnia 2020, 23:20

Zostanmy w temacie zdjecia, co ono nam pokazuje: DESANT przez helikopter. Zaloga wybiega szybko i znowu zapomina sie, wraca... Ale popatrzcie na kamuflaz i kontrast helikoptera zolnierzy do jasno zielono / zultowego zborza...k...swiecicie sie jak bombki na choince. Popierwsze nawet jak ten ciemny kamuflaz wzur?? nadaje sie tylko na jesien, to nie wybiega sie chaotycznie tylko, bierze sie pozycje najnizsza mozliwa i koncentruje sie na ochrone Pilotow i dalsza zaloge przeciw potencjalnym zagrozeniem z daleka. Po drugie kazdy Helikopter ktory jest technicznie wstanie leciec z zaloga desantowa powinien dysponowac aktywmym systemem przeciwrakietowym i opancerzeniem zalogi. Zaloga nigdy nie moze byc bezposrednio zagrozona ... wszystkie inne parametry w dzisiejszych czasach sa nieodpowiedzialne z pozycji politycznej, wojskowej czy indiwidualnej kazdego wojownika. Kazdy helikopter powinien miec system aktywny i kamuflaz wielospektralny . Kazdy zolnierz musi miec plyty balistyczne, helm- kapuze szturmowa kategori 3+ minimum. Indiwidualny kamufllaz zolnierzy musi miec najnowszy wzur jak mapa v2 i czesciowy ghillisuit. Wszystko inne sa bajki. A jak sie nieumie serwisowac rosyjskie helikoptery, to sie zapukuje w Airbus ....napewno bez problemu.

block
czwartek, 16 kwietnia 2020, 11:25

Cały desant jest do załatwienia przy pomocy granatnika (maże i samych granatów) z wiaduktu opodal. Co do kamuflażu - na tym tle - porażka.

block
środa, 15 kwietnia 2020, 22:57

A co z Motor Sicz?

BUBA
środa, 15 kwietnia 2020, 17:58

popularnych w silach zbrojnych .... LUDZIE ...

Na wszelki wypadek.
środa, 15 kwietnia 2020, 17:05

Jaki święty jest patronem pilotów śmigłowców?

michalspajder
środa, 15 kwietnia 2020, 22:48

Swiatoj Andriej:-))) Tych i wielu innych przez nas uzywanych:-)))

fflyer
środa, 15 kwietnia 2020, 14:38

Jest okazja by przejąć większość udziałów w Swidniku i wejść w program budowy szturmowego AW249 z produkcją i serwisem w Polsce.

Wiesław
środa, 15 kwietnia 2020, 17:16

Wykupienie udziałów w Świdniku od Włochów umożliwi nam tam produkcję całej gamy nowych polskich śmigłowców zaprojektowanych przez polskich inżynierów i zbudowanych przez polskich robotników, żywionych przez polskich chłopów.

bobo
środa, 15 kwietnia 2020, 15:24

Jak Włosi stracą udziały to na pewno nie będą produkować swoich wyrobów w Świdniku.

JSM
środa, 15 kwietnia 2020, 19:21

Jak będą mieli 49% to będą produkować. A okazji trzeba korzystać wtedy kiedy śię nadarzają a nie wtedy kiedy sobie wymarzymy.

w
środa, 15 kwietnia 2020, 18:29

oni nie beda produkowac w Świdniku takze jak nie dostana zamówien z wojska (naszego)

ryba
czwartek, 16 kwietnia 2020, 07:42

kupimyzakłady z czym? deski kreślarskie można umiescic i na dworcu centralnym a odkupioną fabryke trzeba miec kim obsadzic a nie jakims nierobem co klaska do chóru temu co przy korycie .Odkupienie i produkcja czegos ta na licencji jest tak smo małoopłacalne jak stan terazniejszy.

Perla Lubelska
środa, 15 kwietnia 2020, 13:42

Te możliwości techniczne to tylko na papierze, no bo magazyny części zamiennych PUSTE Zaklady w zasadzie na POSTOJOWYM Kto miwszka w Dęblinie ten wie bo nic innego tam do roboty nie ma

Fakir
czwartek, 16 kwietnia 2020, 21:54

A po co części zamienne? MON nie zrobił żadnego nowego zamówienia od 6 lat.

Nic49
czwartek, 16 kwietnia 2020, 21:50

Mieszkam w Dęblinie i wiem że piszesz bzdury

db+
piątek, 17 kwietnia 2020, 10:51

Raczej trudno nazwać Dęblin kwitnącym miastem. Prędzej miastem umierającym. Przejedź się Warszawską, Niepodległości, 15 Pułku i zobacz ile jest pustych lokali do wynajęcia. Dużych prywatnych firm tu już nie ma, WZL czy WZInż przędą bo przędą. Za moment LAW zamknie cywilne kierunki. Niektórych w tym roku już nie uruchomiono. Kto może ucieka z miasta. Szczególnie ludzie młodzi. Władze miasta nie maja żadnego pomysłu na zatrzymanie tego trendu. A szkoda, bo miejsce niebrzydkie.

endrju
czwartek, 16 kwietnia 2020, 07:55

No właśnie byłem ciekaw, co robią w takich zakładach jak akurat nie ma silników do remontu. Ale to państwowe, więc mogą sobie nic nie robić...

Swidniczaneczka
środa, 15 kwietnia 2020, 13:39

Chłopakom trzeba pomóc bo wzl po prostu LEŻY I BIDUJE nie ma na nic ,a stare ruskie tokarki ledwo zipią

Gnom
czwartek, 16 kwietnia 2020, 21:03

Świdnik pewnie z tego powodu płacze? Choć patrząc na politykę MON, LDH i PW Rzeszów niedługo zostaną mu co najwyżej kadłuby do AW-139, a może i nawet nie to, bo te będą z USA jako MH-139, bo ta ekipa szybko zniszczy ostatecznie W-3. No bo W-3 bez napędów z Rzeszowa (wypiął się po rezygnacji z zakupu przez PGZ) i skutecznym zablokowaniu remontów prawie wszystkich innych niż polskie W-3 przez LDH (a tempo remontów powala), przy praktycznym braku części zamiennych, skończy się "pilną potrzebą operacyjną" zastąpienia W-3 najdalej ok. 2026 roku (patrz dotychczas podpisane umowy). Ale ja mimo wszystko nie byłbym pewny czy zastąpią je AW-139, ba nawet MH-139, bowiem "nasze" rządy od lat uwielbiają LM, a ten ma Mielec nie Świdnik. Dlatego na miejscu Swidniczaneczki nie szydził bym tak (i to po raz kolejny, w kolejnych dyskusjach) z biednych wuzli. Bo za kilka lat może być podobnie w Świdniku.

ryba
czwartek, 16 kwietnia 2020, 07:44

to czemu rząd tego nie robi wszak to państwowe zakłady .

konkretny
czwartek, 16 kwietnia 2020, 10:44

Może po 10 V będzie czas na działanie ...

Dyktatorek
środa, 15 kwietnia 2020, 11:58

Wszystkie te remonty sowieckich złomów typu T-72 Mi-17 lub Mi-24 itp mają taki sam efekt jak do dnia dzisiejszego ... bym naprawiał , remontował Poloneza lub Ładę ...przedstawiałby wartość muzealną lub do wynajęcia w produkcjach filmowych .Natomiast żadnych wartości użytkowych....nasuwa się jedno pytanie co to jest ?...partactwo i amatorstwo czy już Sabotaż ????....bo w razie jakiegoś kryzysu to żołnierze będą walczyć ze sprzętem a nie z wrogiem

środa, 15 kwietnia 2020, 16:16

środa, 15 kwietnia 2020, 16:16

Ggg
środa, 15 kwietnia 2020, 13:35

Szkoda tych obywateli RP, którzy muszą się wozić takimi trupami. Szkoda tej całej organizacji, która ma bronić terytorium RP, bo jak - odpukać - przyjdzie kryzys, to połowa tego złomu nie ruszy, a druga połowa będzie kończyła żywot po rowach. Szkoda ludzi. Lekcja z września '39 nie wyciągnięta.

Paweł P.
środa, 15 kwietnia 2020, 14:29

nie sprawne silniki i brak ludzi do ich ewentualnej naprawy – rzeczywiście je uziemi. Też chce nowe, i to Amerykańskie :) Bardzo bym chciał aby PL potrafiła budować Apache i spółkę, dobre silniki – rakiety, itp. I to najlepiej jeszcze w PLN. Do tego dążymy, a jak nie będzie fachowców, to nie mamy o czum mówić.

Olo
środa, 15 kwietnia 2020, 16:26

nie ma przemysłu to nie szkoli się fachowców. Nie ma fachowców to nie ma przemysłu.

ryba
czwartek, 16 kwietnia 2020, 07:54

nie tak do końca ,systematycznie produkujemy jednostki pretensjonalne z wybujałym ego które maja zbyt wygórowane żądania ( z tym sobie nigdy nie potrafiliśmy poradzić) i wolą lub sa zmuszane do wyjazdu na zmywak .W zamian oferujemy stary rozlatujacy sie sprzet i wszedobylski syf z rozlatujacymi sie kiblami gdzie czujesz sie poprostu jak w szambie . W takich warunkach nikt pracowac nie bedzie ( tylko odpieprzy co ma odpieprzyć za marna wypłate ) i nikt prócz dyrektora i jego zastepcy z takim zakładem utożsamiał sie nie bedzie.

Paweł P.
środa, 15 kwietnia 2020, 13:30

Podtrzymywanie kompetencji. Wykorzystywanie, tego co się ma. Będzie nowy silnik, to chłopaki szybciej go ogarną.

Gnom
czwartek, 16 kwietnia 2020, 21:08

Słuszne ale chyba już nie prawdziwe. Przecież władza i tak zapewni serwisy w USA, no może trochę w PW Rzeszów (ale to nie oni robią 700). Nie martw się, będzie jak przy F-35, nawet koło będzie mógł wymienić tylko jankes na kontrakcie, za co zapłacimy ja, Ty i inni podatnicy RP.

devlin0
środa, 15 kwietnia 2020, 11:58

Nie taniej przeprowadzic remotoryzacje korzystajac z doswiadczenia Motor Sicz?

zibi
środa, 15 kwietnia 2020, 12:15

ty naprawdę uwierzyłeś w to co mówił były minister?

Meska
środa, 15 kwietnia 2020, 11:37

Nowych śmigłowców i za 10 lat nie zobaczymy. To wstyd, że w Polsce wojsko jest traktowane jak kula u nogi. W Polsce, kraju który tak bardzo ucierpiał przez wojny w przeszłości. Nic nie nauczono się na błędach przeszłości. W sumie, co w tym kraju ma się zmienić jak rządzą nim naprzemiennie te same siły od upadku komuny. POPiS ale i te wszystkie inne, nowe twory polityczne, małe partyjki, one również są stworzone przez ludzi z ciemną przeszłością.

Maryla
środa, 15 kwietnia 2020, 15:42

U podstawy leży problem tego że większość wywiadów świata robi u nas co chce, a nasz wywiad chodzi na pasku nie wiadomo kogo.

ryba
czwartek, 16 kwietnia 2020, 07:56

juz kilka lat temu pisałem ze najpierw trzeba zacząc od osłony swojego koryta przed innymi wywiadami .

Jasiu
środa, 15 kwietnia 2020, 13:56

Co po tych "prawda", "racja" - więcej pieniędzy przybędzie?. Wciąż pitolenie: kupować, dawać pieniądze, ukradli, nic nie potrafią. Śmieszne to jest i naiwne, tak jak by pieniądze rosły na drzewach. Ci co tak lamentują i krytykują niech podadzą choć jedno lepsze, swoje rozwiązanie - REALNE. Pitolić to każdy potrafi.

Ho
środa, 15 kwietnia 2020, 12:28

Racja

Pa
środa, 15 kwietnia 2020, 12:13

Taka prawda ...... 100% racja Jest to przykre ale takich polityków mamy .

Tweets Defence24