Reklama

Siły zbrojne

Czesi kupią nowe śmigłowce. Więcej niż planowano

Fot. Jan Kouba/www.army.cz
Fot. Jan Kouba/www.army.cz

Wraz z planowanym wzrostem wydatków na obronność, Republika Czeska zwiększy zamówienie na nowe śmigłowce. W pierwszej kolejności ma zostać pozyskanych dwanaście lekkich helikopterów wielozadaniowych, a  docelowo Czechy kupią od 30 do 35 wiropłatów, które zastąpią wycofywane Mi-24, Mi -8 i Mi-17. Jednocześnie Ministerstwo Obrony Czech zapowiada, że nie zrezygnuje z programu modernizacji polskich helikopterów W-3A Sokół. 

Wraz z planowanym wzrostem wydatków na obronność w najbliższych latach (do 1,4% PKB w 2020 roku) Republika Czeska zwiększy zamówienie na nowe śmigłowce. W pierwszej kolejności ma zostać zakupionych 12 lekkich helikopterów wielozadaniowych, które mają trafić do sił zbrojnych już na przełomie 2017 i 2018 roku. Jak zapowiada Ministerstwo Obrony Czech, będzie to jedynie pierwszy etap pozyskiwania nowych wiropłatów. Docelowo ma ich być od 30 do 35 sztuk, co pozwoli całkowicie wycofać 17 śmigłowców uderzeniowych Mi-24W/35, a także ograniczyć liczbę pozostających w służbie maszyn z rodziny Mi-8. Obecnie jest ich 25 sztuk w trzech wersjach: Mi-8 (4 egzemplarze) , Mi-17 (5 maszyn) i Mi-171Sz – (16 egzemplarzy).

Nowe helikoptery mają pochodzić od dostawcy z Zachodu. Czeskie Ministerstwo Obrony zapowiada, że ze względu na złe doświadczenia z zawieraniem kontraktów z dużymi firmami planuje pozyskać nowe helikoptery na podstawie umowy międzyrządowej, podobnie jak to miało miejsce w przypadku leasingu szwedzkich myśliwców Gripen. Praga wysłała już zaproszenia w tej sprawie do rządów USA, Francji i Włoch, czyli krajów w których znajdują się główne siedziby największych zachodnich producentów śmigłowców: Bell Helicopters, Sikorsky, Airbus Helicopters i AgustaWestland.

Jednocześnie Czesi nie rezygnują z modernizacji 10 polskich wiropłatów W-3A Sokół. Obecnie przechodzą one proces przedłużania resursów, który pozwoli im pełnić powierzone zadania – głównie związane z ratownictwem i ewakuacją medyczną - przez kolejne lata.

(AH)

Reklama

Komentarze (14)

  1. gromek

    czyli jezeli program kruk przewiduje pozyskanie 32 helikopterow to czesi beda mieli wiecej smiglowcow szturmowych niz 38 mln polska :)

  2. Bakcyll

    Po co Czechom broń? I tak dadzą drapaka jak Anglicy pod Dunkierką

    1. J-23

      Czesi mogą wybrać co chcą. Nawet NH-90 czy UH-60 ale to i tak bez znaczenia dla ich obronności gdyż jako waleczny naród w razie zadymy poddadzą się przed pierwszym strzałem.

    2. Mario

      Moze i nie sa waleczni, ale za to ich zabytki sa oryginalne, a nie odbudowywane, jak starowki w polskich miastach. Poza tym - my odczuwamy jeszcze dzis skutki II wojny sw(popatrz na Warszawe i porownaj ja z Praga, przeanalizuj rozwoj gospodarczy w Polsce i Czechach w latach 1944-1990), a oni w 1990 juz przestali czuc Jalte.

  3. olo

    Wybiorą jak PANDURA za ŁAPÓWKI. Nam tez wciskali PANDURA ale nasi wybrali o niebo lepiej PATRIĘ.

    1. ala

      olo-dowiedz się łowco łapówkarzy ile wersji pandura pepiki już mają w linii a pózniej sie wymadrzaj

  4. Roshedo

    Może dałoby radę sprzedać im kilka naszych Sokołów (nawet w wersji przedłużonej W-3 Long - taki substytut Mi-8)?? Pytam poważnie i prosze o poważne odpowiedzi...

    1. Fobs

      Gdzieś czytałem że nie są zadowoleni z usług serwisowych PZL Świdnik przez co rozważali w ogóle wycofanie sokołów. W takim układzie należałoby się cieszyć że chcą je jeszcze zmodernizować, ale nie liczyłbym że dokupią. Świdnik pogubił się we współczesnych realiach rynkowych :(

  5. wujek zbójek

    Oczywiście wybiorą BH UH-60M, bo to nieliczny, acz mądry naród i wie, że to najlepsza maszyna tego typu na świecie, cokolwiek - ktokolwiek - i jakkolwiek by na nią nie nafajdał. Wiedzą też, że jedynym sojusznikiem na którego będą mogli liczyć w razie problemów, są Stany Zjednoczone (sojusznikiem, który zrobi cokolwiek innego, niż wysłanie noty protestacyjnej i stworzenie kolejnego "formatu rozmów pokojowych"). W zakładzie Aero Vodochody, produkowane są spore zespoły do tych maszyn, więc i offset będzie. Polska będzie latać zacofanym Caracalem, ale mamy przewodniczącego UE, francuskie obietnice i łódzkie włókniarki z tonącą p.prezydent na czele. Ale mają wiarę w cuda...gospodarcze...

    1. olo

      Szkoda że nie cywilnego BH ze ŚWIDNIKA :)

    2. Trep

      To szkoda, że wzięli Gripeny a nie F16 enteligencie ty wybitny.

  6. FTG

    Czesi mądry naród kupią najbardziej nowoczesny, najnowszy i już dojrzały oraz najbardziej uniwersalny śmigłowiec: NH-90... gdyż Czesi dołączają do pierwszej klasy tego świata szybciej niż Polska...

    1. Tryb

      I ten ich wspaniały i nowoczesny helikopter nawet nie wystartuje w razie W tak szybko się poddadzą.

  7. Marek

    Dlaczego nasze "geniusze" z MON zgodziły sie na przetarg z firmami, a nie na międzyrządowa umowę ? Nie byłoby tej całej żenady teraz ...

    1. Ani

      Byłaby żenada co teraz. Byłyby zarzuty o korupcję i ustawianie przetargu, a związkowcy i tak by strajkowali, pisali listy i śnili o podwyżkach. Bo kiedy chodzi o kilkanaście miliardów złotych to uaktywniają się wszelkiego rodzaju lobbyści, populiści i zwykli oszuści chcący jak najwięcej ugrać dla siebie.

  8. Willgraf

    wybór Caracala to właściwy wybór i próba odnowienia Polskiego przemysłu lotniczego, który został sprzedany, bo ani Mielec ani Świdnik nie są Polskie. - Świdnik chciał sprzedać śmigłowcowce turystyczno - biznesowe dla wojska to jakby zrobić wersje HUMVEE z fiata 126p - Mielec natomiast sprzedawał sama skorupę od Black Hawka - to tak jakby do karoserii Porsche włożyć silnik od motopompy i mamy Syrene 105 --- skoro WPROST cały czas pisze o POLSKICH zakładach lotniczych i ma na myśli ŚWIDNIK - to czemu nie zainteresował się sposobem prywatyzacji tego zakładu, wywożeniem lepszych maszyn i obrabiarek ze Świdnika po przejęciu go przez Włochów, a montowaniem w te miejsce chińskiej tandety - może tu pan prezeski miałby coś do powiedzenia ? Na razie nie mamy POLSKICH ZAKŁADÓW LOTNICZYCH produkujących latające maszyny helikoptery czy samoloty - ta decyzja wybór CARACALA jest właśnie próba odtworzenia tego co zostało zniszczone. a cała dyskusja o złym wyborze jest dyskusja laików bez żadnej wiedzy lotniczej amatorów do potęgi n-tej ! ŻADEN PILOT WOJSKOWY nie powie ,że Caracal to zły wybór - ten śmigłowiec nie miał zastąpić MI-17 ale stworzyć coś pomiędzy MI-17 a Sokołem. DLACZEGO WPROST nie pisze o olaniu przez tzw. POLSKI PRZEMYSŁ LOTNICZY wizyty i próby współpracy prezesa MOTOR SICZ - ukraińskie silniki są lepsze od ruskich i taka współpraca byłaby bardzo cenna dla POLSKI - ale tu cisza !!!!

    1. Grom

      wybor Caracala to proba odnowienia Polskiego przemysłu lotniczego?? a w jaki sposob?? poprzez wybudowanie kolejnej nie polskie montowni?? stuknij sie w głowe . W polsce istnieja juz 2 duze fabryki lotnicze czyli Mielec i Swidnik i wyobraź sobie ze te fabryki maja juz coraz mniej do roboty a nasz rzad planuje teraz otworzyc 3 fabryke w ktorej tez bedzie na dluga mete malo roboty . Świdnik oferowal najmlodsza konstrukcje naszpikowana najnowszymi rozwiazaniami ktore mozna bylo w ramach transweru technologi przyswoic u nas a BH oferowal smiglowiec do ktorego w ramach negocjacji moglismy wybrac dowolne wyposarzenie bo pusta skorupe to oferowal kazdy z oferentow a dopiero teraz ustala sie co ma byc w wybranym smigłowcu Caracal to dobry smigłowiec ( wszystkie 3 oferowane smiglowce to swiatowa klasa ) ale sposob i warunki wyboru pozostawiaja wiele do rzyczenia. W polsce juz istnieje dolina lotnicza ktora produkuje komponenty dla wiekszych producentow . teraz po wyborze caracala ta dolina upadnie i zostanie odtworzona w innym miejscu , bedzie sie w niej produkowac to samo tylko ze jaki w tym sens zeby buzyc prosperujacy biznes i budwac go na nowo w innym miejscu .

  9. Michal

    Ja nadal jestem zdania, że powinniśmy jednak zmienić decyzję odnośnie zakupu polskich śmigłowców. NH90 jest najnowszą konstrukcją i wszystkie śmigłowce SAR/CSAR/ZOP transportowe i kazda inna wersja specjalistyczna powinna sie opierać właśnie na tej platformie. Ewentualnie śmigłowce dla jednostek specjalnych (ponoć GROM był za BH) i SeaHawki od Sikorskiego. Od Świdnika można kupować przecież Głuszce, Sokoły, Jastrzębie bo to i tak platforma która jest nam potrzebna (wsparcia bojowego itd.), a typowe śmigłowce uderzeniowe to chyba AH w najnowszej wersji lub Vipery (te drugie mają co prawda mniejsze zdolności bojowe ale za to są.znacznie bardziej podatne na szybkie naprawy no i są ekonomiczniejsze).

    1. asdf

      Tylko nh 90 jest dla nasz za drogi

    2. olo

      Kupimy NH 90 za kilka lat jako TRANSPORTOWE w miejsce Mi 17. Na razie nie są dostępne awaryjne i drogie jak da nas. Teraz kupujemy 50 zamiast 70 i to w większości specjalistycznych.

  10. marek!

    a dlaczego nic nie jest napisane nt. kupna nadhelikoptera z Lodzi ? Wg komentarzy Airbus bedzie polska fabryka, wraz ze wszystkimi kooperantami......

  11. say69mat

    Warto obserwować sposób realizacji przetargu i mieć nadzieję, że Czechom uda się uniknąć tych problemów. Z którymi to przyszło się zmagać naszemu krajowi, i jego Ministerstwu ... Obrony.

    1. aaaa

      Raczej czekać na kolejny skandal korupcyjny

  12. wolf

    błagam - słowa helikopter używa tzw. cywil-banda - w takim portalu używajmy "śmigłowiec"

    1. cywilbanda

      to za każdym razem używaj : statek powietrzny startujący i lądujący pionowo, unoszący się w powietrzu za pomocą jednego lub kilku śmigieł osadzonych na osiach pionowych

  13. marek!

    moze czeski jezyk jest dla nas smieszny, ale decyzje, kto wie - moze bardziej przemyslane i na ich forach internetowych nie pojawia sie bezsensowne dyskusje nt. kastrowanego BH i wszystkomogacego Karakana......

  14. jaro

    Niech tylko Czesi wybiorą BH albo NH90 to znowu przy nich jak dziady będziemy wyglądali poza tym "ze względu na złe doświadczenia z zawieraniem kontraktów z dużymi firmami planuje pozyskać nowe helikoptery na podstawie umowy międzyrządowej" a nie można było tak i u nas zrobić? I jeszcze się plują MONowcy , że ktoś w gazecie ich obsmarował za dziadowskie kontrakty.

Reklama