Reklama

Siły zbrojne

Budowa nowych patrolowców dla Royal Navy rozpoczęta

W stoczni BAE Systems rozpoczęto budowę nowego typu okrętów patrolowych – fot. BAE Systems
W stoczni BAE Systems rozpoczęto budowę nowego typu okrętów patrolowych – fot. BAE Systems

W stoczni BAE Systems w Glasgow odbyło się uroczyste cięcie blach, które oficjalnie rozpoczęło budowę nowego typu pełnomorskich okrętów patrolowych (OPV) dla sił morskich Wielkiej Brytanii.

Uroczystość zorganizowana w stoczni Govan jest kolejnym dowodem, że Brytyjczycy zamierzają dotrzymać słowa danego Szkotom za zagłosowanie w referendum przeciwko odłączeniu się od Wielkiej Brytanii. Budowa trzech nowych okrętów patrolowych da bowiem miejsca pracy dla setek osób w regionie, a ponadto pozwoli utrzymać zakłady stoczniowe, które jako jedne z niewielu mogą się poszczycić dwustuletnią tradycją w budowaniu bojowych jednostek pływających.

Dyrektor Zarządzający Działu Okrętów BAE Systems wyraźnie wskazał, że „…program budowy okrętów patrolowych da nam możliwość wypróbowania nowych sposobów pracy i nowych technologii, pomagając wyznaczyć kurs na przyszłość i zapewnić, że możemy konkurować z najlepszymi budowniczymi okrętów w świecie”.

Prace nad zamówionymi trzema okrętami patrolowymi rozpoczęto poprzez uruchomienie specjalnej maszyny do plazmowego cięcia blach. Efektem końcowym mają być patrolowce o długości 90 m oparte na sprawdzonym, ale zmodyfikowanym projekcie okrętów używanych już przez marynarki wojenne Brazylii i Tajlandii. Zmiany dotyczą przede wszystkim pokładu lotniczego, który ma pomieścić śmigłowiec Merlin, oraz wygospodarowania większej powierzchni pod pomieszczenia magazynowe oraz mieszkalne dla zaokrętowanego personelu.

Według komunikatu BAE Systems „będą one też, jako pierwsze w historii, wyposażone w zaprojektowany przez BAE Systems nowoczesny system operacyjny, zwany „Podzielną Infrastrukturą” (Shared Infrastructure), który wejdzie do wyposażenia okrętów nawodnych królewskiej marynarki wojennej Wielkiej Brytanii w ciągu następnych 10 lat. „Podzielna infrastruktura” zrewolucjonizuje sposób, w jaki działają okręty, poprzez użycie wirtualnych technologii do użytkowania i integracji czujników, uzbrojenia i systemów zarządzania, jakich wymaga skomplikowany okręt. Dzięki zastąpieniu wielu dużych konsoli, przeznaczonych do różnych zadań przez jedno urządzenie, znacznie zmniejszy się ilość części zamiennych, jakie trzeba przewozić na pokładzie, co znacząco obniży koszty eksploatacji”.

Nowe patrolowce mają mieć zasięg 5500 Mm i maksymalną prędkość 24 węzły. Już wybrano dla nich nazwy: „Forth”, „Medway” i „Trent”.

Reklama

Komentarze

    Reklama