Reklama

Siły zbrojne

Black Hawki nie dla polskiej armii? Bez zmiany warunków Sikorsky nie wystartuje w przetargu

Fot. J.Sabak/Defence24.
Fot. J.Sabak/Defence24.

Konsorcjum Sikorsky Aircraft Corporation i PZL Mielec opublikowało stanowisko, w którym twierdzi że nie jest zdolne do złożenia oferty w przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy dla Wojska Polskiego, o ile wymogi postępowania nie ulegną zmianie.

Zgodnie z komunikatem warunki techniczne, ekonomiczne i prawne przedłożone przez resort obrony uniemożliwiają udział Sikorsky Aircraft Corporation i PZL Mielec w postępowaniu na śmigłowce wielozadaniowe. Podkreśla się, że decyzja konsorcjum nie jest taktyką negocjacyjną” oraz „nie oznacza nacisku” na resort obrony narodowej. W stanowisku czytamy również czytamy również, że "(...) w obecnych warunkach złożenie ekonomicznie uzasadnionej oferty mogącej w 100% spełnić wszystkie wymagania, uwzględniając aspekty techniczne, prawne i finansowe, jest niemożliwe.”

Przedstawiciele Sikorsky i PZL Mielec podkreślają w nocie informacyjnej, że konsorcjum "nie odchodzi od przetargu" i nadal chce uczestniczyć w postępowaniu. Poinformowali oni również że, resort obrony otrzymał ponad 250 pytań związanych z aspektami technicznymi i prawnymi po tym, jak konsorcjum doszło do wniosku, że nie będzie zdolne do spełnienia warunków technicznych. Mieli oni nadzieję, że w odpowiedzi MON "przeformatuje" warunki przetargowe, aby śmigłowiec S-70i Black Hawk produkowany w Mielcu mógł uczestniczyć w procesie pozyskania śmigłowca dla Wojska Polskiego. Uwagi Sikorsky i PZL zostały przedstawione MON również na etapie dialogu technicznego, jednak nie zostały uwzględnione w wymogach postępowania.

W nocie informacyjnej reprezentanci konsorcjum wskazują poddają w wątpliwość dążenie do pozyskania śmigłowca zdolnego jednocześnie do wykonywania misji transportowych, prowadzenia działań z zakresu zwalczania okrętów podwodnych oraz operacji poszukiwawczo-ratowniczych, nazywając to "ewenementem w skali światowej". 

Wcześniej prezes Sikorsky Aircraft Corporation Mick Maurer skierował do przedstawicieli polskich władz list, w którym twierdził że koncern nie zamierza złożyć oferty "dopóki warunki przetargowe nie zostaną zmienione". Przekazał on również, że warunki postępowania są skonstruowane w taki sposób, że może je spełnić tylko jeden z uczestników. W odpowiedzi polski MON poinformował, że „to zamawiający, czyli Ministerstwo Obrony Narodowej określa to, czego potrzebują Siły Zbrojne, a nie oferenci wskazują, co mają do sprzedania". Resort wskazał ponadto, że "inni oferenci" zapowiedzieli złożenie oferty zgodnie z wymogami. Zgodnie ze stanowiskiem ministerstwa obrony ostateczne wymagania na śmigłowce wielozadaniowe były znane od maja br., a „firma SAC dysponuje takimi śmigłowcami w palecie swoich produktów.”

Eksperci podkreślają, że omawiana sytuacja jest efektem wymagania wspólnej platformy, która nie zadowala żadnego rodzaju Sił Zbrojnych i jest złudną nadzieją Inspektoratu Uzbrojenia MON na ograniczenie kosztów eksploatacji pozyskiwanych maszyn. Szczególne kontrowersje budzi wymóg unifikacji śmigłowców przeznaczonych do zadań transportowych oraz do zwalczania okrętów podwodnych. Te ostatnie maszyny przypuszczalnie z założenia będą przeznaczone do operowania z pokładów jednostek nawodnych.

Umowa na śmigłowce wielozadaniowe ma zostać podpisana na początku przyszłego roku. Łącznie do Wojska Polskiego ma trafić 70 maszyn, w wariantach wielozadaniowo-transportowym, bojowego poszukiwania i ratownictwa (CSAR) oraz zwalczania okrętów podwodnych. W postępowaniu uczestniczą według wcześniejszych informacji konsorcjum „Program EC725 Caracal Polska” złożone z Airbus Helicopters i Heli Invest Sp. z o.o. ze śmigłowcami EC-725 Caracal, spółka PZL Świdnik oferująca maszyny AW-149 oraz konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation, Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o. o., ze śmigłowcami Black Hawk. Na początku października termin składania ofert przesunięto na 28.11.2014 roku.

 

Reklama

Komentarze (49)

  1. aries

    http://forsal.pl/galerie/831923,duze-zdjecie,1,black-hawk-odleci-z-polski-sikorsky-zagral-z-mon-va-banque.html Cyferki polecam obecnym tu geniuszom. Skoro przez X lat mowa jest o Balck Hawku i AW149 to poco zmieniać wymagania na większe maszyny? Co się takiego wydarzyło. Jak sie Agusta i Sikorsky z Polski spakują to Panom może to życia nie zmieni - nadal będą krzyczeć hańba! Parę wykształconych inżynierów straci pracę a wtedy będziemy mogli wszyscy długo i namiętnie rozmawiać o niesprawiedliwości świata, nie przymierzając jak Palestyńczycy.

    1. Adam

      O Black Hawku i AW149 to mówią tylko ich producenci.

    2. lol

      Ależ androny, waści, prawisz!

  2. guest

    Nie faworyzuje żadnego z typów helikopterów , ale trzeba się zastanowić , czy to ma być helikopter bojowy, czy transportowy bo polska postawiła w specyfikacji na oba parametry , zgodnie z przysłowiem lecz jak jest do wszystkiego to jest do niczego. Nie można kupić osobno helikoptera transportowego i bojowego ,jak załadujesz ludzi gdzie zostaje miejsce na sprzęt rozpoznania i gdzie transportować ludzi helikopterem bojowym który jest bardziej narażony na zestrzelenie bo działa w warunkach bojowych.

  3. wirnik

    Panowie - jankesi znowu chcą z nas zrobić idiotów !! Może choć tym razem "murzyńskość" nie wygra ... ;-(

  4. wolf

    swoją drogą to co jest wpisane w tej specyfikacji, że amerykanie tak jęczą??? a może wielcy już podzielili polski tort i dlatego amerykanie nie startują....

  5. zdzich

    Panie prezesie SAC!Nowe śmigłowce dla Polski mają służyć 30-40 lat.Konstrukcja Black Hawka liczy 40 lat.Razem to daje 80 lat. Nawet T-34 się starzeje.

    1. Piotr Kraczkowski

      No, nie, T-34 jest modernizowany przez polskie holdingi obronne i będzie jak nowy. Pomaluje się i przy okazji ustawi do zdjęć z Leopardem 2a7 tak jak te BMP-1 obok Bradleya ostatnio. Zdaje się, że generał Mroczek przekazął właśnie partię zmodernizowanych T-34 dla 9 Brygady Pancernej w Braniewie i wszyscy kiwają głowami, że ho ho! - http://www.defence24.pl/news_pomorska-dywizja-zmechanizowana-otrzyma-nowy-sprzet :-) Co tu narzekać na Black Hawki, skoro mogli nam przecież narzucić poprzednika Black Hawka, tego Bell ileś tam :-), albo wziąść z jakiegoś rezerwatu łuki i Tomahawki od Indian. Chcieliście Tomahawki, to macie Tomahawki :-) A jak komuś akurat smakuje ośmiorniczka, to przecież nie jego wina, co usprawiedliwia kupowanie za drogo starej broni z USA za pieniądze od UE..

  6. fiutin

    dla geniuszy przetard na smiglowce wielozadaniowwe oraz do zwalczania lodzi podwodnych idzie rownolegle z przetargiem na 30 smiglowcow bojowych i tu sa tylko 3 do wyboru: apache, eurocopter tiger i turecka mangusta

    1. Adam

      Jeszcze jest Bell AH-1Z Viper

    2. Tyberios

      A czemu nie oryginalna Mangusta a Turecka? Bo raczej AugustaWestland by sobie nie robiła konkurencji... własnym produktem gdyby już startowała.

    3. Adam

      Apache na pewno nie, bo nie został zgłoszony. W przetargu startują: Airbus Helicopters z EC665 Tiger Bell z AH-1Z Viper TAI z T129 ATAK

  7. Mieszanka

    3 oferty ! Transport S-92, VIP- AW 101, Walka Tiger. lub Apache. I tak trzeba Mi-17 kupić z pewnych powodów (podszywanie się jak z Leo). ;-)

    1. Adam

      Apache nie został zgłoszony do przetargu na szturmowe.

  8. bolo

    skończy się tak ,wygra EC725 ,reszta zaskarży że nie spełnia w 100 % wymagań i w efekcie anulują przetarg , no cóż 2-3 lata znowu w plecy , jedyna nadzieja że za drugim podejściem będzie wymóg dwóch platform dla tych wszystkich wersji

    1. Adam

      Niby których wymagań nie spełnia?

  9. aa

    Domagają się dopisania do wymogów obowiązkowego tylnego kółka?

    1. NATOwnik

      Hahaha! Tak to wlasnie , oczywiscie w twoim komentarzu troche przesadzone, zawsze i wszedzie jest z hamerykanami! Obojetnie czy w Pl czy Koreii Poludniowej czy Japonii itd!

    2. Paweł Piotr Z.

      dobre :-)

  10. zdzich

    Napisałem LIST do prezesa SAC (oraz prezydenta USA) w którym to zapytałem czy EWENEMENTEM NA SKALĘ ŚWIATOWĄ nie jest budowanie nowego zakładu (w Turcji) dla produkcji śmigłowca w czasie gdy inny zakład (w Polsce) mający go produkować nie ma zleceń? PANIE PREZESIE!LICZĘ NA SZYBKĄ ODPOWIEDŹ!!!

  11. Miki82

    Szkoda, że Sikorsky nie zgłaszał zastrzeżeń wcześniej. Zgodzę się, że wybór jednej platformy dla wszystkich trzech wariantów nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem. Cieszy mnie tylko fakt, że odpada oferent z najsłabszą moim zdaniem ofertą. Black Hawki w wersji transportowej to dla mnie pomyłka. W obecnej sytuacji moim faworytem jest EC-735 Caracal. Mam jeszcze nadzieję, że troszkę to amerykanów otrzeźwi i zrozumieją, że należy nas inaczej traktować. Zawsze są bowiem duże zastrzeżenia, iż oferują nam sprzęt "drugiej młodości" i za zawyżoną cenę. Powinni jeszcze stracić kontrakt na śmigłowiec uderzeniowy oraz "Wisłę". Może by to ich troszkę zmiękczyło w negocjacjach na następców Su-22 i zaoferowaliby coś konkretnego w rozsądnej cenie. Powinniśmy przyjąć turecką taktykę negocjacyjną, ponieważ na tle innych państw NATO mamy zamiar przeprowadzać konkretne zakupy za konkretne pieniądze. Także jak nie podoba się, to bez "laski".

    1. zzzzzzzzzz

      Caracal nie ma wersji ZOP i nie spełnia wymagań

    2. Silbermond

      I prawidlowo.

    3. lol

      "Powinniśmy przyjąć turecką taktykę negocjacyjną, ponieważ na tle innych państw NATO mamy zamiar przeprowadzać konkretne zakupy za konkretne pieniądze." Turcja wybrała S70i - dla przypomnienia!

  12. heh

    moim zdaniem przetargi można ustawiać, tzn. formułować tak żeby kogoś celowo wykluczyć - tak oczywista oczywistość

  13. gosc

    BARDZO DOBRZE nikt nie będzie dyktował warunków za to POLSKA PŁACI I To SŁONO.

  14. QWAS

    Z każdym oferentem uzbrojenia czy to państwem np; USA czy z międzynarodowym koncernem np; AgustaWestland powinno się rozmawiać w ten sposób aby pozyskiwać maksymalnie szeroką ofertę z oferowanego wachlarza uzbrojenia !!! i tak z kontraktu 70 śmigłowców wielozadaniowych AW 149 robi się kontrakt na kolejne 30 uderzeniowych T129 oraz np. ok. 10 w konfiguracji morskiej AW159/AW139M ZOP i SAR/CSAR z perspektywą zamówienia 10-15 ciężkich transportowych Chinook ICH-47F dla pełnego wyniku 5 szt. VIP AW149/AW101. Wielkość takiego łączonego kontraktu dawała by Polsce nieograniczone możliwości negocjacji ceny zakupu ,offsetu, transferu technologii "polonizacji" itp. Gwarantuję że żaden z poważnych oferentów (koncern czy państwo) nie pozostanie obojętny wobec tak wielkiego i długofalowego kontraktu (rzędu minim 10-20 lat eksploatacji) Kontrakt na 130 śmigłowców różnych typów !!!!!! od jednego oferenta to jest globalny interes a tego nikt nie odpuści !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1. Adam

      6 typów śmigłowców to 6 krotne koszy szkolenia, logistyki i serwisu. Kompletny bezsens.

  15. Enkidu

    Chyba coś im się poprzewracało. I co z tego, że nie wystartują? To swoją drogą. Ale chciałbym usłyszeć sensowną odpowiedź dlaczego niby wymagania dla BH są za wysokie a dla innych nie?

    1. Adam

      S70i to prosta maszyna typowo transportowa, bez możliwości CSAR i ZOP.

  16. Tomek

    Ale żeby śmigłowcem okręty podwodne rozpierd@l@#??

    1. Adam

      A czym byś chciał, czołgiem? :D

  17. hahahahhaa

    Po wycofaniu sie Black Hawka wygrana ma w kieszeni AW149...czyli skladamy gratulacje niech dobrze sluzy zolnierzom

    1. Adam

      AW149 nie spełnia wymagać, bo nie może wykonywać zadań ZOP.

  18. pragmatyk

    To musiałby być jakiś modułowy smigłowiec aby mozna go było budowac w róznych wariantach, są tu na forum lepsi ode mnie, ale śmiglowce dla marynarki muszą być specyficzne nie tylko ze względu na wyposażenie ,ale także warunki eksploatacyjne ,więc wolałbym jednak wyodrębnić w specyfikacji przetargu tak jak mówią producenci ,bo kupić a pózniej stwierdzić ,ze sie nie nadaje zawsze zdązymy.

    1. EUropa

      Sa dwa helikoptery spelniajace wszystkie wymagania bez problemu, ale... sa za drogie dla PL! Pierwszy to AW-101, niestety drogi i troche za wielki na polskie jednostki nawodne. Drugi to NH-90, tez za drogi! Moze jednak ktos sie porzadnie zastanowi i postanowi kupic mniej helikopterow, ale za to takie jakie powinny byc i do tego najnowoczesniejsze na rynku!

    2. Adam

      EC725 można wyposażyć wedle potrzeb.

  19. Hans Close

    Na miejscu polskich polityków (nawet nie ministra MON ale na najwyższym szczeblu) złożyłbym Amerykanom polityczną propozycję "nie do odrzucenia", aby zaproponowali nam kompleksową rozbudowę i modernizację naszej armii. To znaczy, że zaproponowałbym Amerykanom WSZYSTKIE zlecenia militarne na najbliższe 10 lat, ale... ...ale pod warunkiem, że dostaniemy najnowszy sprzęt i technologie za cenę i na warunkach przebijających każda inną ofertę z osobna. Co mielibyśmy z tego, gdyby Amerykanie zgodzili się? Polityczne gwarancje warunków kontraktów z amerykańskimi firmami, najnowszą broń oraz technologie i ceny, jakich nie dostalibyśmy od innych oferentów pojedynczo. Co z tego miałaby Ameryka? Abonament zamówień na najbliższe 10 lat z Polski i pewność, że ich sojusznik w Europie ma czym sie bronić i ewentualnie czym wspierać Amerykę.

    1. ursus

      Zapomniałeś dodać, że mielibyśmy też na wszystko pełno podwójnych kodów i bez zgody USA nie moglibyśmy nikomu nawet palcem pokiwać. Najnowszych technologii nikt tak swawolnie rozprzestrzeniać nie będzie, nawet za $. Nikt na to nie pójdzie, bo rodzimy przemysł zbrojeniowy trzeba by zaorać na amen.

  20. szary

    Leniom z SAC nie chce się uruchamiać w Polsce produkcji (i transferować technologii) żadnej ponad to co jest w Mielcu? No to faktycznie produkt składany w Mielcu zdecydowanie nie spełni wymagań.

  21. Wojmił

    "W nocie informacyjnej reprezentanci konsorcjum wskazują poddają w wątpliwość dążenie do pozyskania śmigłowca zdolnego jednocześnie do wykonywania misji transportowych, prowadzenia działań z zakresu zwalczania okrętów podwodnych oraz operacji poszukiwawczo-ratowniczych, nazywając to "ewenementem w skali światowej"." Tu akurat mają rację... przecież już dawno to pisałem... Jedynym śmigłowcem, który mógłby spełnić te wymagania jest NH-90.. jest on mniejszy niż Caracal i Mi-17 a mimo to świetny jako transportowiec i posiada rampę.... ale koniec pitolenia o NH-90, którego zapisy kontraktu wykreśliły. Prawda jest taka, jak już pisałem o tym jakiś czas temu: ten przetarg powinien być podzielony na 2 typy śmigłowców: - mniejsze klasy BH i AW, - cięższe jak Caracal, S-92 czy EH-101. albo jedynym, który jest po środku czyli NH-90... W takiej konfiguracji po podziale (najszczęśliwszy byłbym po wyborze NH-90 ale to nie możliwe) klas śmigłowców szczęśliwy byłbym po wyborze: - 45 BH - dla tych wersji specjalistycznych, - 25 EH 101 - dla wersji transportowej. To byłby idealny wybór..

    1. dhsaa

      Wersja transportowa śmigłowca ma trafić do 25 Brygady Kawalerii powietrznej, a więc śmigłowiec posłuży głównie do przewozu desantu i medevac'u. Do tej roli nadają się wszystkie oferowane śmigłowce. Jednak pociesze pana, MON planuje wprowadzenie ciężkich śmigłowców lub zmiennopłatów (cv-22, termin pionowzlot jest niewłaściwy). Poza tym liczę na wycofanie resztek mi-2 ( prawdopodobnie połowa mi-2 z 1 brygady zostanie zastąpiona sokołami z 7 dywizjonu lotniczego, wraz z wprowadzeniem śmigłowców z trwającego obecnie przetargu. PS NH90 jest koncepcyjnie świetną maszyną, lecz praktyka pokazuje inaczej (problemy w niemczech i australi)

    2. max

      NH-90 to nowoczesny ale NIELOT z ciągłymi problemami łącznie z rdzą i z niejasną perspektywą usunięcia swoich wad więc nie byłby to idealny wybór ..

    3. Boczek

      Na temat NH/MH90 to moją opinię znasz. Niedługo pojawiają się następne ciekawostki na jego temat (wczoraj rozmawiałem z moim australijskim kolegą z którym "robię" na tym samym projekcie). Dopuki nie zostanie do niego dołożona tona materiału i turbiny razem z przekładnią nie zostaną wymienione na mocniejsze przechodzę do: NH/MH90 - taki heli nie istnieje. Wersja SAR nie powstanie nigdy, ponieważ ze względu na bardzo silny downwash, należałoby zmienić procedury SAR w całej Europie. Natomiast podpisuje się oburącz pod tym, że wymaganych założeń nie da się zrealizowac na bazie jednego typu. Zatem, czy roadmap nie powienien przewidywać, w pierwszym kroku zaspokojenia podstawowych potrzeb, a w drugim rozszerzenie palety produktów. Osobiście nie widzę możliwości obejścia AW101. W swojej klasie bije wszystko na głowę - zarowno jeżeli chodzi o wszechstronność jak i jakość i niezawodność. Wspominałem juz o koledze z aktualnego projektu, który latał na Mi24 w NVA a potem byl w BW. W jego opinii BH jest na ladzie nie do pobicia, ze względu na extremalnie niską sylwetkę (1.5 -2 m mniej niż inni). No cóż - mówi, trzeba wciągnąć głowę, ale możliwości taktyczne na polu walki, gdzie mozna sie za byle jakim krzakiem schować są nie do przecenienia. Male straty w sprzęcie i sile żywej.

  22. Dusty

    NH-90 sie sypią - przykład w Niemczech. Caracal lata godzinę drożej niż MYŚLIWIEC Rafael - było o tym na Defence 24.

    1. tkn

      Co to za myśliwiec ten Rafael ? to pewnie z tych samych zakładów co czołgi Leonard !

    2. EUropa

      Nh-90 sie nie sypia, a bajki w Niemczech sluzace do wyciagniecia wiecej kasy z budzetu nie wkurzajac pzry tym lewackiej polowy spolecznstwa to zostawimy z boku! We Francji np. NH-90 smigaja, ze hej! Nie Rafael(po polsku Rafal) tylko Rafale(po polskij bryza)! Godzina lotu duzego helikoptera kosztuje swoje pieniadze, chociza nie wierze, ze wiecej od odrzutowca dwusilnikowego! S-70 jest najzwyczajniej za maly na podstawowy helikopetr transportowy(a chyba nikt w to nie wierzy, ze Polska kupi dodtkowo prawdziwe "potwory" transportowe jak CH-53 lub CH-dt!) i nastepce Mi-8. Za Mi-2 i Sokola to Ok, ale Sokol swoj i ciagle dostarczany! Najlepszy wybor to AW-101 lub NH-90, ale piekielnie drogie! moze troche mniej a za to porzadne i spelniajace wrunki helikoptery kupic?

  23. Silbermond

    Hmm, rozumiem poniekad amerykanow.... Przetarg jest dziwnie skonstruowany...Jedna platforma do wszystkiego?? Jak on chca zastapic Mi8/17 i mniejsze konstrukcje za pomoca jednej platformy (do tego CSAR/ZOP)?? Przetarg powinien byc nakierowany na pozyskanie 2 typow smiglowcow. Wiec: 1.USA: S92+BH 2.AW: AW149+AW101 3. Airbus: EC725 + ...no wlasnie nie wiem co.... Ten przetarg to FARSA. Kto go definiowal??

    1. iperyt

      Oczywiscie, że przetarg to farsa. Definiowali go ci, co uznali, że rakiety przeciwlotnicze będą z USA, śmigłowce z Francji a okręty podwodne z Niemiec. Starym polskim zwyczajem, najpierw zdecydowano od kogo kupimy, potem rozpisano przetarg pod konkretny sprzęt.

    2. loko

      Twój post nijak ma się do rzeczywistości. MON przecież podał, że będzie przetarg na śmigłowiec transportowy!

    3. k

      w sumie jak patrzyłem na dane tych helikopterów to przetargową trójką powinny być S92, AW101 i EC725 i pewnie takich ofert się spodziewali - a tu szok - black hawk? AW 149?

  24. zdzich

    Turcy zmusili Aguste-Westland do przeróbek projektów i przekazania technologi to i my możemy.A że panowie z Hameryki w ramach specjalnych stosunków jak zwykle chcieli najlepszego sojusznika wyrąbać podwójnie a ten się nie chce dać to i płacz.A dlaczego tylko Sikorsky protestuje a reszta zapierd... panie prezesie?Jak pan to wytłumaczy?Czyżby inni lepszy koncept mieli?Hu,hu...Czy to możliwe?Hamerykańska technologia nie nadąża?

    1. Adam

      Ależ to bardzo proste, nauczyli się że jak nie są w stanie dostarczyć maszyny spełniającej wymagania, to piszą list do prezydenta by zmienił te wymagania na ich korzyść. Jak w przetargu VXX na śmigłowiec transportowy prowadził europejski Agusta Westland VH-71A Kestrel to wystarczyło napisać list do prezydenta, aby wymagania zostały zmniejszone i mógł je spełnić amerykański Sikorsky VH-92. Potem gdy w przetargu AAS prowadził Airbus AAS-72X Lakota to kolejny list do prezydenta sprawił, że zmieniono wymagania tak by faworyzować Sikorsky S-97 Raider. Podobnie było zresztą w przetargu KC-X na zbiornikowce gdy prowadził Airbus KC-45 to list do prezydenta spowodował zmianę wymagań, tak by wygrał Boeing KC-46 Pegasus. Muszą być w niezłym szoku, że u nas tak się nie da.

    2. jw.

      Eurocopter chciał sprzedać Indiom śmigłowce EC-665 Tiger NAD, ale przegrał z rosyjskim Mi-28 i AH-64 Apache. W indyjskim przetargu startował także AgustaWestland A129. Europejscy producenci tłumaczyli porażkę brakiem czasu na przygotowanie swoich produktów do spełnienia warunków przetargu. Jak wiadomo zwycięzcą został śmigłowiec AH-64E Apache Guardian . Sprawy związane z przetargiem nie są wyodrębnione i sprowadzają się tylko do Amerykanów. Po co więc ta uszczypliwość? Jeszcze zobaczymy co oferują konkurenci Black Hawka.

  25. Letnik

    Przyznanie Francuzom kontraktu - nie niemożliwe -byłoby wielkim acz powtarzalnym skandalem pozbawiania nas miejsc pracy na rzecz Francuzów, biedniejszych od nas przecież - muszą oni za wszelką cenę sprzedać putinowi mistrale bo mają w ..... europejską solidarność.

    1. Adam

      Przecież produkcją EC725 ma się zająć fabryka Heli Invest pod Łodzią.

    2. czyt.

      Jasne, na liniach montażowych, jednej śmigłowców i drugiej silników, pracować będą Francuzi... Jak czytam takie komentarze mam gazy

Reklama