Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Transporter AMPV dla US Army dostarczony

Fot. BAE Systems
Fot. BAE Systems

Jak poinformował koncern BAE Systems, pierwszy seryjny gąsienicowy transporter opancerzony AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) zjechał z linii produkcyjnej i został dostarczony do U.S. Army. Oznacza to rozpoczęcie finalnego procesu tego programu, czyli rozpoczęcia dostaw.

W lutym 2019 roku U.S. Army przekazało spółce BAE Systems kontrakt na rozpoczęcie wstępnej produkcji małoseryjnej pojazdów AMPV o wartości do 575 mln USD. Zakładano wówczas fazę wstępnej produkcji wynoszącą około 460  egzemplarzy. W styczniu 2020 roku podpisano umowę na kolejnych 160 egzemplarzy wielozadaniowych transporterów opancerzonych AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) za kwotę 400,9 mln USD.

Nowe wozy trafią w Pancernych Brygadowych Zespołach Bojowych (ABCT), gdzie zastąpią obecnie używaną rodzinę mocno już przestrzałych gąsienicowych transporterów opancerzonych M113. AMPV to jeden z głównych programów modernizacji technicznej U.S. Army, który pozwoli w perspektywie kilkunastu najbliższych lat na generacyjną wymianę eksploatowanego przez nią sprzętu.

Według planu AMPV ten ma występować w pięciu podstawowych wersjach: transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, wozu kierowania ogniem, wozu ewakuacji medycznej oraz moździerza samobieżnego. Obok zmodernizowanych czołgów podstawowych M1A2C Abrams i M2A3/A4 Bradley (do czasu zastąpienia ich przez wóz OMFV) pojazdy tebędą stanowiły podstawowe uzbrojenie Pancernych Brygadowych Grup Bojowych (ang. Armored Brigade Combat Team — ABCT).

Według deklaracji producenta — koncernu BAE Systems, konstrukcja ta wykorzystuje najnowocześniejsze i sprawdzone rozwiązania techniczne (w dużym stopniu bazując na zmodyfikowanej konstrukcji bwp Bradley) oraz spełnia wszelkie wymagania postawione przed nią przez U.S. Army. Wszelkie prace konstrukcyjne i produkcja tego systemu odbywają się w zakładach BAE Systems w Aiken w południowej Karolinie, Minneapolis w Minnesocie, San Jose w Kalifornii, Sterling Heights w Michigan i York w Pensylwanii.

Reklama

Komentarze

    Reklama