Reklama

Siły zbrojne

Rosyjski Su-57 użyty bojowo w Syrii. Wpływ interwencji na rosyjskie Siły Powietrzno-Kosmiczne

Fot. kremlin.ru
Fot. kremlin.ru

Rosjanie przyznali, że w lutym 2018 r. w Syrii wykorzystano bojowo przynajmniej jeden prototypowy egzemplarz samolotu piątej generacji Su-57. Poinformowali również, że na bazie syryjskich doświadczeń wprowadzane są kompleksowe zmiany w rosyjskich Siłach Powietrzno-Kosmicznych.

Informację potwierdzającą użycie bojowe samolotu Su-57 w Syrii przekazał osobiście minister Siergiej Szojgu w czasie kolegium rosyjskiego Ministerstwa Obrony 25 maja 2018 r. Kolegium było poświęcone przede wszystkim omówieniu realizacji planów działań Sił Powietrzno-Kosmicznych Centralnego i Wschodniego Okręgów Wojskowych.

Głównym przesłaniem rosyjskiego resortu obrony było jednak wykazanie jak istotne dla rosyjskiego lotnictwa były działania w Syrii. Poinformowano m.in., że:

  • dzięki rotacji, w działaniach w Syryjskiej Republice Arabskiej wzięła już udział większość personelu latającego i inżynieryjnego Sił Powietrzno-Kosmicznych;
  • zdobyte umiejętności i wiedza są cały czas systematyzowane i wykorzystywane w przygotowaniu wojskowych służb dowodzenia i kontroli oraz jednostek wojskowych, a także przy opracowywaniu nowego systemu szkolenia;
  • w sposób ciągły zbiera się i analizuje informacje dotyczące skuteczności użycia bojowego w Syrii ponad sześćdziesięciu seryjnych i prototypowych modeli ubrojenia i sprzętu wojskowego wykorzystywanego w Siłach Powietrzno-Kosmicznych;
  • na podstawie otrzymanych danych w Rosji już rozpoczęto modernizację jedenastu typów samolotów i śmigłowców.

Niejako przy tej okazji Szojgu poinformował, że w lutym 2018 r. w Syrii przeprowadzono próbę lotniczych rakiet manewrujących odpalonych z samolotu piątej generacji Su-57.

„Dla oceny deklarowanych zdolności opracowywanego sprzętu wojskowego w warunkach bojowych, w lutym bieżącego roku przeprowadzono praktyczne odpalenia nowych, wielozadaniowych rakiet skrzydlatych przeznaczenia operacyjno-taktycznego z samolotu piątej generacji Su-57”.

Sergiej Szojgu – minister obrony Federacji Rosyjskiej

Z komunikatu wynika jedynie, że prawdopodobnie wykorzystano bojowo jeden samolot Su-57. Dodatkowo mówi się o użyciu kilku rakiet, których typu oficjalnie nie podano. Z kontekstu wynika jednak, że chodzi o pociski, które nie zostały jeszcze dokładnie sprawdzone w czasie testów, a więc prawdopodobnie nie są również wprowadzone na uzbrojenie.

Komunikat rosyjskiego resortu obrony zaskakuje o tyle, że potwierdza użycie w Syrii rakiet przez co najmniej jeden samolot Su-57. Sam pobyt myśliwców piątej generacji na Bliskim Wschodzie nie jest zaskoczeniem, ponieważ szeroko komentowano go w rosyjskich mediach już w lutym 2018 r. Wskazywano jednak wtedy, że samoloty piątej generacji Su-57 (od dwóch do czterech egzemplarzy) przetransportowano do Syrii tylko w celu przetestowania systemów radarowych i walki elektronicznej oraz ze względu na potrzebę opracowania sposobów ich wykorzystania operacyjnego. Najczęściej zaznaczano jednak, że samoloty nie będą brały udziału w działaniach bojowych.

Było to o tyle zrozumiałe, że do Syrii przerzucono egzemplarze prototypowe samolotów Su-57, które nie przeszły jeszcze w pełni całego procesu badań państwowych i nie zostały wprowadzone na uzbrojenie. Jak się teraz okazało Rosjanie zaryzykowali i nie w pełni sprawdzony sprzęt wykorzystali bojowo. Pomimo tego nadal wskazuje się, że na wprowadzenie samolotów Su-57 do służby potrzebne są co najmniej dwa – trzy lata.

Samo wysłanie do Syrii przez Rosjan myśliwców piątej generacji było bardzo ryzykowne. I nie chodziło tu wcale o możliwość jego utracenia ze względu na brak u antyrządowych sił syryjskich obrony przeciwlotniczej oraz stałą osłonę tworzoną przez cztery samoloty myśliwskie Su-35S i jeden samolot dozoru radiolokacyjnego A-50U. O wiele groźniejsze było danie państwom zachodnim możliwości rzeczywistego sprawdzenia właściwości stealth tego statku powietrznego. To właśnie z tego powodu w rejonie Bliskiego Wschodu miało podobno dojść do zintensyfikowania lotów zachodnich samolotów wczesnego ostrzegania AWACS.

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (23)

  1. AAK

    Samolot przepiękny - szkoda że wroga ? Wartość będzie można dokonać po starciu z naszymi samolotami w razie wojny między wojskiem Polskim vel Rosyjskim .....! Oby do tego już nigdy nie doszło - wystarczy że nasi dziadkowie i ojcowie zapoznali się z wojną w realu ......?

    1. Tomi

      ile Polska ma w ogóle samolotów bojowych ? 100 ? Rosja 3500 i to jakich ....

  2. brylant

    Pojawiła się grafika, że Su-57 zabiera 4 rakiety manewrujące H-59MK2 w wewnętrznych komorach uzbrojenia. Rakieta stealth z głowicą 310kg i zasięgiem ponad 500km.

    1. Davien

      Grafika grafika a fakt jest taki ze Su-57 nie ejst zintegrowany z Ch-59MK2 no i czy prawie 6-cio metrowy pocisk wejdzie do wewnetrznych komór?

    2. brylant

      Długość 4,2m, masa startowa 770kg. Sprytnie sobie to wykombinowali jak na tej klasy samolot

    3. Polanski

      I 340kg głowica. Bardzo sprytnie wykombinowali. Tylko czy to możliwe przy zasięgu 500km?

  3. realista

    Skoro cały sprzęt trzeba w zasadzie modernizować, to znaczy, że zimny prysznic był duży.

    1. bender

      Dokładnie tak to brzmi. Sprzęt i procedury. Wszystko źle.

    2. Synek

      A to tylko pustynia...

  4. raptor

    Sądząc po malowaniu Su-57 to onucowi technikę Stealth rozumieją jako obniżenie wykrywalności przez lornetkę, a nie na radarach... Przy takim skoku technologicznym to są samoloty VI generacji! :)

    1. sylwester

      ale wygląda ładnie :)

    2. bropata

      Nie naśmiewałbym się ani z rosyjskiej techniki lotniczej, ani z onuc. Onuca w swoim czasie bardzo dobrze chroniła stopy żołnierzy przed zimnem, gorącem i otarciami, a przy tym dawała im oddychać i latwa do utrzymania w czystości w prymitywnych polowych warunkach. Czyli była wówczas eko, a obecnie trendy. Natomiast poprawne założenie onucy było sztuką. Przypuszczam, że nie byłeś użytkownikiem onucy i na pewno nie jesteś użytkownikiem prototypowego Su-57. Poza tym malowanie jest całkiem całkiem.

    3. janusz

      Skoro onuce takie dobre, to czemu z nich zrezygnowali - jako ostatnia armia świata?

  5. xd1

    widać po wielu \"komentarzach\" że nasz kraj jest kopalnią ekspertów dla całego nato ba dla całego świata tylko pytanie czemu nie mamy ani jednego własnego samolotu.

    1. ktos

      Bo juz dawno powiedziano ze wiedza jest najgrozniejsza bronia. A na forum wiedza jest najwieksza :)

    2. inż.

      Mamy Iskry:)

    3. 25425433

      Mamy Borsukę, Andersa, PL-01 i tak dalej i tak dalej. Większość nie ma o nich zbyt wygórowanego zdania. Dziwi więc dlaczego dużo droższą i równie bezużyteczną wydmuszkę Su-57 uznaje się za jakieś wielkie osiągnięcie. Owszem można w Polsce wyrzeźbić taki albo lepszy. Tylko po co? Te wynalazki mają się nijak do rzeczywistości, chyba że jest to alternatywna rzeczywistość rosyjska.

  6. z www

    Troche z www: Jak F-22 i Su-57 wypadną w walce? Projekty tych samolotów dają każdemu z nich przewagę na innym polu. Zaletą Su-57 jest fakt, że potrafi on eliminować zagrożenia na długich dystansach. Jednak żeby to zadziałało, myśliwiec musi być w stanie również je wykryć. Dzięki temu, że do prędkości przyłożono olbrzymią wagę, może on bardzo szybko reagować. Sprawia to, że Su-57 staje się więc śmiercionośnym zagrożeniem. Natomiast przy konstrukcji F-22 Raptor położono nacisk na niewykrywalność przez radary oraz zwinność. Może on również wykrywać zagrożenie na długich dystansach i – pod warunkiem, że uniknie radarów przeciwnika – może go wpędzić w pułapkę, zanim ten się zorientuje. Dlatego F-22 ma większe szanse na przejęcie inicjatywy i wygranie walki, jeszcze zanim myśliwce znajdą się w polu swojego widzenia. Jedynym żelaznym warunkiem jest to, że Raptor wymknie się rosyjskim radarom. Ciężko jest przewidzieć, który myśliwiec wygrałby w starciu, zwłaszcza że nie wiemy, jak bardzo zwinny jest Su-57. Ale rosyjski system radarów na podczerwień – coś, czego amerykański samolot nie posiada – daje Su-57 olbrzymią przewagę. Kyle Mizokami jest dziennikarzem z San Francisco piszący dla The Diplomat, Foreign Policy, War is Boring oraz Daily Beast. W 2009 roku został współzałożycielem bloga na temat bezpieczeństwa Japan Security Watch. Tłumaczenie: Ewelina Nowak

    1. ZZZ

      Sprawa jest dużo prostsza. F 22 istnieje, w przeciwieństwie do Su 57.

    2. ktos

      NO dobra... to napisz cos o tych radarach na podczerwien. Z tego co wiem radar wykorzystuje promieniowanie mikrofalowe. Ale skoro masz zrodlo ktore twierdzi inaczej chetnie sie zapoznam z ta rewelacja.

    3. Davien

      To po kolei: Raptor jest zarówno szybszy od Su-57 jak i dysponuje uzbrojeniem o większym zasięgu, Radar AN/APG 77v1 jest sporo lepszy od niedopracowanej Biełki N036 z Su-57 z włąsności stealth Raptora praktycznie uniemozliwiaja wykrycie go z dystansu wiekszego niz 30-50km podczas gdy on sam wykryje Su-57 z ponad 200km. IRST na Su-57 jest gorszym systemem od MDL IRST na Raptorze wiec jakwidać Su-57 nie ma zadnych przewag,

  7. Pewniak

    A my modernizujemy MI-2 , ruscy nam nie podskoczą .

    1. --------

      i to jest generacja 1+++++++

  8. ŚWIERGOT skorpiona

    z tym SU-57 będzie jak z amerykańskim F-117 po zestrzeleniu przez efektor z lat 60 z którego operator strzelał niczym z dubeltówki celując po lufie....ogłoszono światu że była to tylko platforma doświadczalna ..cóż najlepszym laboratorium jest sprawdzenie w działaniach bojowych ...a czego obraz mamy z niewidzialnego posiadający system zobrazowania ,ostrzegania i ochrony biernej i czynnej F-35 będącym niczym AWACS w wydaniu mini...któremu zrobiono qq celując metodą na chybił trafił......gdzie producent F-35 ogłosił że winą uszkodzenia F-35 przez rakietę było to że towarzyszyły mu samoloty F-16 i to one zostawiły ślad na radarach przeciwnika ..i przez to został \"draśnięty\" i niezdolny bojowo przez 5 miesięcy ..ale dzięki tym towarzyszącym F-16 użytym jako oczy i uszy dla F-35 ....sprowadzono go do bazy ....

    1. ngeeg

      NIe używasz znaków interpunkcyjnych? Fatalnie się to czyta. Merytorycznie to F-117A został zestrzelony bo 1) latał non-stop tą samą trasą (wiadomo było gdzie i obszar został mocno nasilony OPL), 2) latał beztrosko z łamaniem regulaminu, nie dbał nawet o otwarte luki bombowe 3) w momencie namierzenia przed długi czas poruszał się z otwartymi lukami bombowymi przez co NIE posiadał Stealth (muszą być zamknięte) 4) wystrzelono w jego kierunku bardzo wiele rakiet i dzięki temu, że nie był już \"niewidzialny\" jedna z nich trafiła (pozostałe zostały zmylone)

    2. Davien

      Panie swiergotek, dawno tak sie z twoich bredni nie usmiałem:) Jakie trafienie F-35?? Do zderzenia z ptakiem dziecko doszło nad pustynia Negev i ten F-35I samodzielnie wrócił do bazy i latał znowu po paru dniach a rosyjski Su-30 po zderzeniu z ptaszkiem zakończył lot tak szybko ze nawet załoga nie zdąrzyła sie katapultować.

    3. ###

      Jak zaznaczają sami Amerykanie stealth to nie tylko same właściwości maszyny, brak odpowiedniej taktyki i wiedzy niweluje techniczną przewagę. I w tym przypadku właśnie zestrzelenie było winą karygodnych zaniedbań ze strony operatorów F-117. Jeszcze historycznie apropo tego okresu, w ramach zadania domowego polecam każdemu zainteresowanemu sprawdzić ile spośród 1000 uczestniczących w nalotach \"widzialnych\" samolotów i śmigłowców zestrzelono. Szczególnie dociekliwym proponuję porównać zyski i koszty wydzielenia ludzi, środków obserwacji i obrony do polowania na samolot \"niewidzialny\". Wnioski niech każdy sformuuje sobie sam.

  9. AWU

    Reasumując: amerykański samolot 5 generacji F-22 bierze udział w operacjach bojowych aby osłaniać m.in. samoloty generacji 4/4+ jak F-15 F-18 F-16 czy EF przed rosyjskimi myśliwcami generacji 4/4+ jak Su-35. Natomiast Su-57 \"rosyjskiej 5 gen\" musi być osłaniany przez CZTERY myśliwce gen 4/4+ Su-35 ?????

    1. Draco

      Poczytaj sobie o największych ćwiczeniach organizowanych przez USA a nie będziesz głupot wypisywał. I dowiesz się że F-22 latają w eskorcie F-15 a F-35 osłaniają F-16.

    2. AM

      Nie rozumiem dlaczego się dziwisz, że prototypowe Su-57 testowane w warunkach bojowych są osłaniane przez seryjne Su-35?!

    3. Davien

      Tia na cwiczeniach tak, na ćwiczeniach to i Su-57 znaffco lata jak widac ale w realnych operacjach nikt nie musi osłaniac F-22 a Su dalej nie lata:)

  10. Miro

    A co z dialogami technicznymi ? Rosjanie ich nie używają ?

  11. madox

    A moje zdanie jest takie, że obecna seria prototypowa Su-57 to nie jest docelowy samolot a jedynie demonstrator technologii do opracowania awioniki i wstępnych założeń płatowca. Te odrębne gondole silników zostaną moim zdaniem scalone wraz z komorami uzbrojenia oraz przemodelowane zostaną chwyty powietrza. Wtedy wraz z kilkoma innymi poprawkami RCS stanie się jak najbardziej przystający do realiów obniżonej wykrywalności i samolot stanie się modelem docelowym.

    1. rozgarnięty obserwator

      chłopie jaki demonstrator kiedy zlecenia na 12 szt jest obecnie produkowanych dl sił zbrojnych FR, nie ma juz demonstratora jest pierwsza partia która przeszła testy państwowe, obecnie testowany jest SU-57 z nowymi silnikami ...

    2. Davien

      Panie rozgarniety obecnie nie ma nawet jednego prototypu do końca skompletowanego, radary(całe 3) sa w wersji okrojonej, nie ma docelowych silników beda zmieniac kadłub a testowa awionike mają na jednej maszynie i na zadnej nie ma dwóch z tych rzeczy:)

    3. madox

      Izd30 testowane są w ramach tych 11 sztuk i wiadomo o ich obecności na dwóch z nich , ja się będę upierał, że to nie jest docelowy płatowiec, czas pokaże czy mam rację

  12. arona

    Cała ta historia [ histeria ;) ] wokół pobytu tych samolotów w Syrii mocno mi zalatuje propagandową bańką mydlaną i to głównie na użytek samych Rosjan chociaż niektóre zachodnie media podchwyciły temat. No bo proszę mi w racjonalny sposób wyjaśnić co też te samoloty mogły \"zwojować\" przez te kilkadziesiąt godzin spędzonych w Syrii czego by nie mogły zrobić na poligonach w Rosji ???

    1. yaro

      masz to wyjaśnione w samym artykule, po co tam były i co zyskało rosyjskie lotnictwo na tym konflikcie (poczytaj o wprowadzanych modyfikacjach samolotów)

    2. bender

      Przeczytałem parokrotnie powyższy artykuł, ale widać nieuważnie, bo nigdzie nie znalazłem informacji czegoż to nowego Rosjanie się nauczyli na lokalnej wojence. Naprowadzania samolotów? Ewakuacji strąconych pilotów? Bombardowania ze średniego pułapu? Z historii konfliktu wiem, że nauczyli się nie wlatywać do Turcji i nie używać Kuzniecowa jako lotniskowca. To ważne lekcje, ale chyba tego mogliby się dowiedzieć wcześniej bez potrzeby latania nad Syrią?

    3. o co cho

      Nic, nie było żadnego strzelania. Gdyby się coś udało to od razu by zrobili wielką sensację. A tak dopiero teraz dorobili legendę, przecież to jest oczywiste. Pojęcie przechodzi jak ci \"eksperci\" dalej bezkrytycznie wierzą we wszystkie rosyjskie historie.

  13. zyg

    Zwracam uwagę że Rosjanie opublikowali tą raczej dziwną wiadomość kilka dni po potwierdzeniu przez Izrael użycia F-35 w misjach bojowych i publikacji przez NYT detali rzezi Wagnerowców z udziałem F-22. Wygląda na to że desperacko próbują się dowartościować?

    1. John

      O tym samym pomyślałem. My nie gorsze ! Juz poniżej mozna przeczytać propagandę ze jakis F16 został zestrzelony kto wie moze przez Su57 . Tak jak po masakrze Wgnerowców pojawiły sie wpisy ze setki amerykańskich najmnikow dostaly sie do rosyjskiej niewoli ! Biedaki muszą tworzyc mitologie p bo rzeczywistosć skrzeczy .

    2. bender

      Myślę, że ten cały komunikat to bujda na resorach. Ale jeśli zawiera nieco prawdy, to należałoby zapytać w jak złej sytuacji proceduralnej i sprzętowej byli Rosjanie przed wysłaniem komponentu do Syrii, skoro w małej lokalnej wojence się niby tak dużo nauczyli? Poza tym ani nie mają tak licznego komponentu lotniczego w Syrii żeby dali radę wysłać na misję \"większość personelu latającego i inżynieryjnego Sił Powietrzno-Kosmicznych\" (które jako rodzaj sił zbrojnych liczą około 150 tys. osób), ani jednostkowe \"użycie bojowe\" niekończonego prototypu nie jest tak naprawdę żadnym użyciem bojowym tylko jakąś prowizorką.

  14. yaro

    Jeszcze sie okaże, że tego F-16 to ten Su strącił a nie Syryjska OP, pilot jawnie powiedział, że rakieta pojawiła sie znikąd.

    1. Davien

      A niby czym miał go strącic, to Ch-59 której nie może przenosić?

    2. realista

      Na tym polega cały trick :-)

    3. W3 - pl

      Okazuje modernizacja jaguar India air force co? Olali suuper isdielije made in Russia? Kasy nie budziet jak na super - 30 sm I onix/brahmos?

  15. Smuteczek

    Rosjanie probuja uciekac do przodu. Okzauje sie ze nawet Chinskam aszyna ma lepsze parametry pod wzgledem trudnosci wykrycia niz Su-57 trzeba wiec bylo zrobic ten koncert w Syrii by probowac argumentowac w innym kierunku.

    1. SmutnySmuteczek

      Altair z 19 maja \"Indyjskie Su-30 widzą chińskie J-20\". Su-30MKI mają rosyjski radar N011M, nieco starszy od N035 (Irbis-E) z Su-35.

    2. Brajan

      No tak, na pewno... Tylko dziwnie, że chińscy piloci, z generałem ich lotnictwa na czele, są zachwyceni Su-35S, uważają go za lepszego od J-20 i domagają się by natychmiast kupić na Su-35S licencje, a jak się nie da, to kolejne maszyny (kupili tylko 24 szt.). A nie sądzę, by Su-57 ustępowały Su-35S... Generał izraelskiego lotnictwa na pytanie dlaczego F-35I mają 600kg powłok RAM mniej ale za to wewnętrzne zasobniki z WRE i dlaczego chcą nowych F-15 a nie nowych F-35 powiedział, że za 3-5 lat postęp w radarach pokładowych sprawi, że nie będzie problemów z wykrywaniem \"niewidzialnych\" maszyn.

    3. Jaca

      IAF zdecydował, że po zakupie dwóch eskadr F-35 (50 samolotów) do 2024r, dokupi jeszcze 25 sztuk F-15, a trzecią eskadrę F-35 sformuje pod koniec przyszłej dekady. Jest to bardzo niewielki poślizg w stosunku do pierwotnych planów formowania 3 eskadry F-35 od 2025r. Nigdy żaden izraelski generał nie twierdził, że siły powietrzne Izraela rezygnują z dalszego zakupu F-35. Tym bardziej z powodu braku perspektyw dla technologii stealth w ciągu 3 lat. Nie ma takiej możliwości aby obecnie opracowywane radary pokładowe i systemów OPL pracujące w zakresach mikrofalowych miały szanse szybkiego wykrycia obiektu zbudowanego w technologii utrudnionego wykrycia. Praw fizyki na których opiera się praca radarów (emisja fal elektromagnetycznych) niestety ale nie można zmienić. Chiny określiły Su-35 jako całkiem przeciętny samolot czwartej generacji, nie mogący się równać z piątą generacją amerykańskich F-22 i F-35 czego wyrazem był obszerny raport opublikowany przez Defense News i rządowy chiński dziennik Global Times bodajże w 2016r.

  16. svidomiy

    Su-57 to śmieci. Dzięki dyskretności prawie nie przewyższa nawet f-16.

    1. Lysylysy

      F 16 to staruszek sprzedany polskiej armi. A o Su- 57 to mozemy tylko pomarzyć

    2. Draco

      A co ty możesz wiedzieć o czymś co jest zagadką dla ludzi mających znaczenie bogatszą wiedzę? A co do F-16 to wszystkie współczesne Rosyjskie myśliwce go przewyższają.

    3. Davien

      Obecnie panie Draco od F-16C block 52+ jedynym lepszym rosyjskim mysliwcem jest Su-35, który jednak ustepuje juz F-16V wiec jak sie nie znasz to po kiego głos zabierasz.

  17. Davien

    Oj panie Draco, nie ma zadnego kompletnego prototypu Su-57 a to co opowiada p. Szojgu to niech moze udowodni zdjeciami, bo wysłali do Syrii T-50-9 i T-50-11 słuzące do badania testowej awioniki i nowego kształtu kadłuba a nie do testów uzbrojenia:))

  18. Piotr

    Lekkim nadużyciem jest mówienie o Su-57 jako o samolocie 5 generacji skoro żadne badania tego nie potwierdziły a sami Rosjanie wiedząc jak wiele im do tego jeszcze brakuje cały czas mówią że samolot ten przechodzi jeszcze próby państwowe.

    1. BUBA

      Pojęcie V generacji jest dość szerokie od F-22 do J-20 i zmagazynowanych F-117. I każdy z tych samolotów jest w inny sposób stelth ale każdy jest samolotem V generacji podobnie jak Su-57.

    2. Wojtek

      co Ty pleciesz, możesz poprzeć swoje rewelacje tymi stwierdzeniami, do tego Su57 z pierwsza fazą silników przeszedł juz próby państwowe, przechodził będzie ten z nowymi silnikami ...

    3. inż.

      No tak. W przypadku Su-57 jest nadużyciem mówienie o samolocie 5 generacji natomiast w odniesieniu do Chengdu J-20 ze starymi rosyjskimi silnikami wszyscy tu na forum używają tego określenia bez żadnych oporów.

  19. Okręcik

    Amerykanie i Rosjanie testują nowy sprzęt w warunkach bojowych, a za wszystko płacą Syryjczycy. To koszty położenia geopolitycznego, równie \"dobrego\" jak nasze ;-)))

  20. grogreg

    w 1933 Stalin pomógł Hitlerowi dojść do władzy. W 2017 Puttin pomaga Trumpowi zdobyć prezydenturę. W 1936 w Hiszpanii Sowieci i Niemieccy Naziści wypróbowują nowe typy broni i taktykę. W 2018 w Syrii Amerykanie sprawdzają jak się sprawuje F-35 a Rosjanie Su-57..... niektórzy twierdzą, że historia lubi się powtarzać.

    1. DSA

      Amerykanie nie testowali F-35 w Syrii. Nie ma nawet pewności czy Izrael tego dokonał. Natomiast pewne jest, że debiut w akcji bojowej nad Syrią miały F-22 w roku 2014. Syria więc, tak czy siak, jest największym poligonem dla testowania samolotów stealth: F-22, Su-57 i być może F-35

    2. DSA

      a jeżeli już o analogiach mówimy to jest ich więcej: Wielki Kryzys - kryzys 2008, Wojna handlowa 1930 zapoczątkowana przez USA - prawdopodobna wojna handlowa zapoczątkowana przez USA w 2018. II WŚ 1939 - III WŚ - ? Pytanie gdzie? Raczej Azja ale nas pewnie też nie ominie.

    3. Draco

      No akurat to z pomocą Stalina w dojściu do władzy Hitlerowi to trochę naciągane. Stalin po prostu uznał że nizizm w praktyce nie spodoba się Niemcom i sami Hitlera wykopią. A wtedy droga wolna dla niemieckich komunistów. Ale wyszło jak wyszło Juzek się przeliczył. Pewnie ddyby wiedział jak to się skończy to pozwoliłby wygrać socjaliston.

  21. AM

    Siłą rzeczy, każdy przelot rosyjskich samolotów z Rosji do Syrii jak i loty nad Syrią są ściśle monitorowane, przynajmniej w teorii, przez służby wywiadowcze państw zachodnich, w szczególności USA i ich regionalnych sojuszników. O tym, Su-57 znalazły się w Syrii USA dowiedziało się ze zdjęć pokazujących Su-57 podchodzących do lądowania w rosyjskiej bazie lotniczej Hmeimim nie wspominając już o ich bojowym wykorzystaniu. Zatem należy to ująć krótko, była to wywiadowcza klapa Zachodu.

    1. Davien

      Biorąc pod uwage że Zachód doskonale zna obecny stan programu Su-57 to nie była to klapa, bo kto mógł podejrzewac że Rosjanie wyslą niekompletne prototypy do strefy dziąłań bojowych tylko by sie pochwalic propagandowo:)) No ale w rosji wszyskie głupoty pozliwe:)

    2. Kkk

      Ty posiadacz dostęp do tych danych wywiadowczych zapewne xd i wiesz że nie wykryli

    3. Draco

      Nie pierwsza i nie ostatnia klapa.

  22. obalaczmitow

    Ale jak to przecież nasz wikipediowy miszcz pisał tutaj że nie ma radaru i to atrapa. Ale jaja. Dzień w dzień wali się wasz idealny świat. Rosjanie prawdopodobnie użyli X-59MK2. Wiec podsumowując w ciągu ostatnich 2 miesięcy - pokazali Kindżała, Su-57 użył nowych pocisków , zwodowali Karakuta i drugi niszczyciel rakietowy, przed dwoma dniami zwodowali kolejny duży okręt desantowy w Petersburgu, 2 lotny MC-21 wzbił się w powietrze, Ił-112 przeszedł testy hermetyzacji kabiny, Jak-152 skończył testy państwowe, Borej odpalił 4 buławy w salwie, właśnie rozpoczęto seryjną produkcję S500, CNN podało że S500 zniszczył cel na rekordowej odległości 480 km, rozpoczęto budowę 2 platformy na kosmodromie Wostocznyj w dla ciężkich rakiet Angara, MIG-35 rozpoczął w tym tygodniu próby państwowe, pokazali nowego Kamaza , Pancyra - M; a już od dawna można znaleźć zdjęcia zmodernizowanego Pancyra S2 - o znacznie popawionych osiągach, do wojska przekazano ok 20 nowych śmigłowców i samolotów, otwarto most na Krym, dziś otwarto 2 nowe stacje metra w Petersburgu, pokazali samochód Korteż z 800 konnym silnikiem, automatyczną skrzynią biegów rosyjskiej firmy KATE, a Gazprom podpisał umowę z Turcją o przedłużeniu Tureckiego potoku do Europy, a na forum w Petersburgu Macron i Abe rozmawiali o biznesach z Putinem - i co i gdzie tutaj ta upadająca Rosja z problemami z toaletami? Ale to naprawdę ciężkie gdy alternatywna rzeczywistość okazuje się bajką a nie prawdą. Aha i na Krymie za chwilę ruszają elektrownie. Asad został, Damaszek oczyszczony z ISIS. Jednym słowem - POZAMIATANE.

    1. Banan

      Całe osiągnięcie największego kraju na świecie potrafiłeś napisać w jednym zdaniu? Szacun.

    2. Zadra

      Brawo Obalaczmitów, niezłe podsumowanie, ciekawe co na to szabesgoje.

    3. Davien

      czas obalic mity pana obalacza:) Żaden Su-57 w Syrii nie miał radaru N036, poleciały tam T-50-9/11 a radary w wersji okrojonej bo pełnej skończyc nie moga są na T-50-3/4/5. Pocisk Ch-59MK2 nie może byc odpalany przez Su-57 wiec pomarzyc dobra rzecz:) Jak 152 jakby nie kupili silnika w Niemczech rdzewiałbyu do tej pory bo sami go zbudowac nie potrafią. MC-21 poleciał jedynie dzieki temu ze USA udostepniło silnik PW1000G, na nich lataja oba prototypy i istotnie wielka sensacja że w końcu ukończą samolot regionalny:)) Ił-112 to samolocik gorszy od naszych C295 i miął latac juz 7 lat temu , a do tej pory nie może. Borej odpalił salwe i pierwszy raz w historii Buławy poleciały wszystkie(chyba) bo nawet filmik z tego wydarzenia montowali ze starych:)) No i osiagneły w końcy te 50% niezawodnosci: tridenty ponad 99% Angary panie obalacz odbyły jeden, jedyny testowy lot dla kazdej odmiany i cisza zapadła, ciekawe dlaczego po 25 latach konstruowania nie lataja?:) MiG-35 jest maszyną gorszą od naszych kilkunastoletnich F-16, no ale jak widac dla Rosji to super nowość:) Pancyr-M to kolejna wersja starego Kasztana, tylko rakiety wymienili i ulepszyli radar. Pancyr S-2 to tylko wymiana radaru na nowszy i do NASAMS czy SPYDER-a to dalej mu duzo brakuje. Rosja woduje Karakurta a USA Niszczyciele rakietowe i SSN, istotnie porównanie:)) WOW rozumiem że automatyczna skrzynia biegów, na zachodzie znana od kilkudziesięciu lat to w Rosji nowość?:) I tyle zostało panie obalacz z twoich mitów:)

  23. Unknown

    Ale bym miał beke gdyby im tego szrota zestrzelili, i znowu by była klapa jak z kurskiem czy suchojem superjet 100

Reklama