Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Kompetencje WZL Nr 2 S.A. do obsługi samolotów Hercules C-130

Autor. WZL2

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. jako jedyna w kraju i jedna z niewielu firm na świecie posiada zdolności do wykonywania wszystkich poziomów obsług na samolotach C-130 Hercules (HSC - Home Station Check, ISO - Isochronal Maintenance, PDM - Programmed Depot Maintenance, UDLM - Unscheduled Depot Level Maintenance).

Budowane przez lata i wciąż rozbudowywane kompetencje umożliwiają realizację prac, które bezpośrednio wspierają flotę samolotów C-130, eksploatowanych przez polskie Siły Powietrzne.

Na zdolności osiągnięte w Spółce składa się wiele czynników, z których kluczowym jest personel o odpowiednich kwalifikacjach, predyspozycji oraz doświadczeniu.

W związku ze zwiększającą się w trakcie eksploatacji liczbą wylatanych przez poszczególne samoloty godzin, każda z obsług PDM może różnić się miedzy sobą zakresem, którego zasadnicza część jest stała, w odróżnieniu od czynności wykonywanych w określonych przez producenta cyklach. To rodzi potrzebę rozbudowy zdolności i daje szansę na szkolenie personelu z zakresu prac, które dotychczas nie były wykonywane.

Reklama

Spółka utrzymuje zdolności wsparcia eksploatacji samolotu C-130 od lat, poprzez realizację kolejnych umów serwisowych oraz umów PDM z MON.

Nie ogranicza to jednak możliwości oferowania swoich usług dla kontrahentów zagranicznych.

Udział w kolejnych konferencjach, których uczestnikami są użytkownicy samolotu C-130 z całego świata, stwarza okazję do zaprezentowania możliwości i przedstawienia propozycji współpracy w obszarze obsługi samolotu, który od lat wspiera siły powietrzne wielu krajów.

Obecnie na terenie zakładu wykonywane są prace na trzech samolotach C-130, dwóch pozyskanych w wersji „H” i jednym z istniejącej floty w wersji „E”.

Autor. WZL2

Prace na samolotach w wersji H obejmują wykonanie obsługi PDM, wraz z doposażeniem w wybrane systemy awioniczne, natomiast na samolocie w wersji E realizowana jest obsługa PDM.

Reklama

W związku z tym, że samoloty C-130H zostały pozyskane bezpośrednio z USA, w ramach programu EDA - Excess Defense Articles, doposażenie samolotów w wersji H polega na ukompletowaniu systemów awionicznych w urządzenia umożliwiające poruszanie się samolotów w europejskiej przestrzeni powietrznej. Prace projektowe w całości realizowane są przez specjalistów Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A., a część urządzeń została również zaprojektowana i jest wykonywana siłami Spółki.

Reklama

W zakres prac wykonywanych w interwałach godzinowych realizowanych w ramach obsługi PDM wchodzą m.in. wymiany elementów strukturalnych centropłatu, które na jednym z samolotów będących w WZL zostały wykonane. Było to skomplikowane przedsięwzięcie, wymagające m.in. pozyskania wyposażenia do jego realizacji oraz szkolenia i certyfikowania personelu pod okiem najbardziej doświadczonych specjalistów.

Autor. WZL2

Zadanie zostało zrealizowane, a samolot jest w trakcie lotów kontrolnych, wykonywanych przez uprawnioną załogę Sił Powietrznych. W najbliższym czasie zostanie przekazany użytkownikowi, czyli 33, Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Powyższe przedsięwzięcia to przykłady pozyskania przez Spółkę nowych, znaczących i unikatowych możliwości w zakresie samolotu C-130, które mogą być wsparciem dla światowych użytkowników tego typu statku powietrznego. W połączeniu z wcześniej wypracowanymi kompetencjami umożliwia to zakładom przedstawienie kompleksowej oferty dla polskich Sił Powietrznych i użytkowników zagranicznych, zarówno w obszarze bieżącej eksploatacji samolotu, jak i dostosowania wyposażenia do nowych wymagań i przepisów lotniczych.

Artykuł sponsorowany

Autor. WZL2
Reklama

Komentarze (1)

  1. thorshammer

    Wolałbym przeczytać, że WZL mają kompetencje do serwisowania C-390 i chciałbym też przeczytać, że MON kupił te samoloty, które są lepsze od C-130 we wszystkich parametrach, podobnie jak niektóre sąsiednie kraje.

Reklama