Reklama

Siły zbrojne

Paris Air Show: samolot dozoru granicznego Iomax Archangel

samolot dozoru granicznego Iomax Archangel fot . Iomax
samolot dozoru granicznego Iomax Archangel fot . Iomax

Amerykańska firma Iomax zaprezentowała w Paryżu swój najnowszy, dość nietypowy produkt. Jest to turbośmigłowy samolot patrolowo-rozpoznawczy Iomax Archangel BPA (Border Patrol Aircraft).

Nietypowa jest w nim z pewnością j kombinacja najnowszej awioniki i systemów bojowych firmy Esterline z dwumiejscowym samolotem rolniczym Thrush Aircraft 710P. Zaletami tego wyboru są z pewnością długi czas lotu, duży udźwig i sprawdzona niezawodność płatowca. Zgodnie z informacjami producenta, zadania maszyny mają obejmować dozór, patrole graniczne, misje rozpoznawcze, ale też zadania bojowe. Również z użyciem inteligentnego uzbrojenia.

Więcej: Cassidian, Dassault i Alenia Aermacchi chcą zbudować wspólnie dron MALE

Wykonywanie tak wszechstronnych zadań umożliwiają najnowszej generacji sensory i awionika modularna Easterline CMC Cockpit 4000. Jest to system dedykowany lekkim maszynom szkolnym, bojowym i rozpoznawczym. W jego skład wchodzi wiele opcjonalnych elementów, poczynając od kamer podczerwieni i systemów noktowizyjnych, poprzez radary różnego przeznaczenia, aż po systemy naprowadzania rakiet i bomb kierowanych laserem lub za pomocą namiaru GPS. Obsługą tego wyposażenia zajmuje się dwuosobowa załoga, wyposażona w „szklany kokpit” i zintegrowane systemy zarządzania lotem oraz uzbrojeniem. Trzy wielofunkcyjne ekrany znajdujące się w przedniej kabinie oraz jeden przeznaczony dla drugiego członka załogi, mogą wyświetlać zarówno dane bojowe, jak i nawigacyjne, czy też parametry lotu. Samolot posiada zaawansowane systemy nawigacyjne i komunikacyjne, zapewniające stały przepływ danych, transmisję zebranych materiałów oraz systemy ostrzegające o promieniowaniu przez radary przeciwnika.

Więcej: USA: proces wymiany samolotów załogowych na bezzałogowce rozpoczęty

Iomax Archangel może przenosić 2422kg wyposażenia i uzbrojenia na sześciu pylonach podskrzydłowych oraz jednym umieszczonym pod kadłubem, który dedykowany jest systemom rozpoznawczym i optoelektronicznym. Uzbrojenie mogą stanowić kierowane i niekierowane pociski rakietowe, bomby oraz zasobniki z uzbrojeniem lufowym. Pułap maksymalny wynosi 25 tysięcy stóp, a prędkość przelotowa to 170 węzłów. Maksymalny czas lotu patrolowego przekracza osiem godzin. Przy tych parametrach maszyna jest zdolna operować z niewielkich lotnisk nieutwardzonych.

(JS)

 
Reklama
Reklama

Komentarze