Jak podają przedstawiciele szwajcarskiej firma RUAG (Rüstungs Unternehmen Aktiengesellschaft; Joint Stock Defense Company), prezentowana maszyna jest owocem podpisanego w 2006 roku kontraktu na modernizację floty 15 TH89 Super Puma użytkowanych przez Swiss Air Force do standardu bliskiego maszynom TH98 Cougar. Zmodyfikowane maszyny noszą oznaczenia TH06 ISR Super Puma i dotychczas dostarczono 9 w pełni zmodyfikowanych egzemplarzy. Dziesiąty trafi do służby w lipcu tego roku.
Więcej: Kolejne Super Pumy dla fińskiej Straży Granicznej
Zmiany w głównej mierze obejmują awionikę śmigłowców. Zastosowano w nich zintegrowany system zarządzania lotem (FMS) i stanowiący już obecnie standard „szklany kokpit” z wielofunkcyjnymi ekranami ciekłokrystalicznymi. Znacznym zmianom uległ system nawigacyjny maszyny, który dzięki zintegrowaniu cyfrowej mapy i dwóch niezależnych systemów satelitarnego pozycjonowania umożliwia precyzyjny lot według przyrządów. Wraz z systemem antykolizyjnym oraz FLIR (Forward Looking Infrared), którego obraz może być rzutowany na wyświetlaczach nahełmowych pilota, umożliwia to działanie TH06 w dowolnym terenie, zarówno w dzień, jak i w nocy.
Więcej: EC225 Super Puma dla tokijskiej Straży Pożarnej
W odpowiedzi na potrzeby działań ratowniczych SAR i współdziałania z innymi służbami państwowymi, maszyny wyposażono w kodowane radiostacje zgodne ze standardami policji, czy straży granicznej oraz sterowany reflektor. Szwajcarskie TH06, w odróżnieniu od TH98, nie są przewidziane do akcji wysokiego ryzyka, dlatego zrezygnowano w nich z przeciwrakietowego systemu ISSYS. Mimo to dodatkowy sprzęt zwiększył masę startową maszyn o ponad 200kg, co jednak nie odbiło się znacząco na osiągach.
Ostatnia ze zmodyfikowanych maszyn trafi do służby przed końcem 2014 roku.
(JS)