Współczesne lotnictwo belgijskie liczy blisko 170 statków powietrznych, kolejnych 15 jest zamówionych. Cała struktura stanowi jeszcze pokłosie okresu zimnowojennego, w najbliższych latach będzie się zmieniać i dopasowywać do nowych zagrożeń oraz zdolności budżetowych. Poza sprzętem, wojska lotnicze to także ludzie – w tym przypadku personel liczy około 8500 osób.
Belgijskie lotnictwo wojskowe można podzielić na trzy kategorie: transport, śmigłowce oraz samoloty szkolno-bojowe. W przypadku tych pierwszych, jak na powierzchnię państwa, flota obejmuje dużą ilość maszyn pozwalających na oddziaływanie w skali taktycznej oraz strategicznej. Trzonem wojskowego lotnictwa transportowego są średnie samoloty Lockheed Martin C-130H Hercules (jedenaście sztuk), które w najbliższej przyszłości zostaną zastąpione przez najnowszy produkt zjednoczonej Europy (A400M Atlas). Ich uzupełnieniem jest pojedynczy samolot pasażersko-transportowy Airbus A330 – maszyna ta nie może być wykorzystywana jako samolot tankowania powietrznego, z tego też względu służy do transportu personelu (łącznie z VIP) oraz spaletyzowanych ładunków. Do lotów VIP, szczególnie po Europie, wykorzystywane są odrzutowe samoloty dyspozycyjne Embraer EMB-135/145.
Flota śmigłowców obejmuje obecnie trzy typy maszyn – wielozadaniowe wiropłaty AgustaWestland AW109LUH przeznaczone do działał lądowych, stare śmigłowce Aerospatiale SA-316, które służą jako maszyny pokładowe oraz ciężkie Westland Sea King, które odpowiadają za ratownictwo morskie SAR. Dwa ostatnie typy zostaną w najbliższej przyszłości zastąpione przez wielozadaniowe śmigłowce NHIndustries NH-90.
Trzecia grupa maszyn obejmuje największą ilość. W tym przypadku, na pierwszy ogień idą wielozadaniowe samoloty bojowe Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falcon, które są intensywnie wykorzystywane w kraju oraz licznych operacjach poza jego granicami. Personel latający wykorzystuje także odrzutowe samoloty szkolno-bojowe Alpha Jet oraz maszyny szkolenia podstawowego Aermacchi SF-260.
Wśród nowej techniki, na którą oczekują załogi, należy wymienić średnie samoloty Airbus A400M Atlas oraz wielozadaniowe śmigłowce NHIndustries NH-90. Maszyny te, przez wiele lat będą stanowić trzon belgijskiego lotnictwa wojskowego w XXI wieku.
Typ | Ilość | Uwagi |
Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon | 59 | |
Airbus A330 | 1 | Odkupiony z rynku cywilnego, wykorzystywany do przewozu VIP, pasażerów i ładunków spaletyzowanych |
Airbus A400M | 7 | Dostawy po 2013 roku |
Lockheed Martin C-130H Hercules | 11 | |
Embraer EMB-135/145 | 4 | Przewóz VIP |
Alpha Jet | 29 | |
Aermacchi SF-260 | 32 | |
Aerospatiale SA-316 | 3 | Do wycofania |
Westland Sea King | 4 | |
AgustaWestland AW109 | 23 | |
NHIndustries NH-90 | 8 | Dostawy w toku |
Łukasz Pacholski