Reklama


Nie może dziwić więc fakt, że obecnie potencjał lotnictwa wojskowego składa się z ponad 350 statków powietrznych, które są eksploatowane przez Siły Powietrzne oraz Marynarkę Wojenną. Ta ostatnia dopiero buduje swój potencjał lotniczy i w ciągu najbliższych lat będzie jednym z głównych miejsc zakupów techniki lotniczej. Ogólny potencjał stanowi połączenie maszyn dostarczonych w latach 70./80. XX wieku oraz najnowszych dostaw, które mają wyprzeć stare konstrukcje.

Bojowym trzonem floty są cztery typy odrzutowych samolotów bojowych. W grupie tej znajdują się odrzutowe samoloty przechwytujące MiG-25, których okres służby zbliża się powoli do końca, a także wielozadaniowe MiG-29 oraz najnowszy nabytek Su-30MKA. Ich uzupełnieniem są samoloty szturmowe Su-24, których głównym zadaniem są taktyczne uderzenia na cele naziemne znajdujące się poza linią (potencjalnego) frontu.

Bezpośrednim wsparciem dla nich jest flota transportowa, która obejmuje także grupę samolotów tankowania powietrznego Ił-78 (mogących przekazywać paliwo za pomocą giętkich przewodów tankujących). Transport można realizować za pomocą średnich samolotów transportowych Ił-76, wspieranych przez Lockheed Martin C-130H Hercules i mniejszych EADS CASA C-295M, Beechcraft King Air 200 oraz Beechcraft 1900. Dwa ostatnie typy są reprezentowane, także, przez specjalistyczne odmiany rozpoznawcze oraz patrolowe.



Na lotnictwie wojskowym spada także transport rządowych VIP, do tego celu wykorzystywane są odrzutowe samoloty dyspozycyjne rodziny Gulfstream oraz pasażerski Airbus A340-500 pozyskany z cywilnego rynku wtórnego. W kraju wspierają je także śmigłowce Bell 412.

Szkolenie pilotów samolotów realizowane jest siłami wojskowych ośrodków szkolno-treningowych, które są wyposażone w samoloty Zlin Z-142 (produkowane na czeskiej licencji w Algierii), odrzutowe Aero Vodochody L-39 Albatros i najnowsze maszyny szkolenia zaawansowanego Jakowlew Jak-130. Piloci samolotów transportowych zdobywają szlify na niewielkich Pilatus PC-6.

Przeczytaj także: Lotnictwo wojskowe Czarnogóry (AD 2013)

Jak już wspomniano, flota śmigłowców rozdzielona jest pomiędzy Siły Powietrzne oraz Marynarkę Wojenną. Te pierwsze dysponują maszynami do przewozu VIP (wspomniane wcześniej), a także grupą wiropłatów transportowych – trzonem są średnie Mi-8/17 uzupełniane przez nieliczne maszyny pozyskane w Europie Zachodniej. Co ciekawe, Algierczycy eksploatują także śmigłowce wyprodukowane w zakładach PZL Świdnik – obecnie są to jedynie Mi-2, lecz wkrótce dołączy do nich osiem W-3 Sokół. Uderzeniowym ramieniem floty wiropłatów są szturmowe Mi-24, część z nich przeszła modernizację z pomocą zagranicznych partnerów.

Rodzące się lotnictwo morskie dysponuje obecnie jedynie dziesięcioma śmigłowcami – wszystkie zakupiono we włoskim koncernie AgustaWestland i są to maszyny dwóch typów: mniejsze AgustaWesltand Lynx oraz większe AW101 Merlin. Oba typy są wykorzystywane do zadań ratownictwa morskiego SAR.

Zobacz także: Sikorsky i AgustaWestland zwycięzcami programu ratownictwa morskiego SAR w Wielkiej Brytanii

W bieżącym roku, choćby ze względu na sytuację wokół Algierii oraz rozbudowę lotnictwa morskiego, można liczyć na kolejne zakupy techniki lotniczej – przede wszystkim śmigłowców różnych typów. Co więcej istnieje szansa, że ruszy także program modernizacji i rozbudowy wojskowego lotnictwa transportowego, co ma związek z faktem iż dwa podstawowe typy średnich samolotów tej klasy są już stare i potrzebują następców. Biorąc pod uwagę konkurencję na rynku, można się spodziewać ciekawej rywalizacji głównych producentów na świecie.
















































































































































Typ Ilość Uwagi
Samoloty
MiG-25 14
MiG-29S/UB 34
Su-24 22
Su-30MKA 28 Dalszych 16 zamówionych
Beechcraft 1900 12 Maszyny rozpoznawcze (6)Maszyny transportowe (6)
Beechcraft King Air 200 21 Maszyny patrolowe (2)Maszyny transportowe (19)
Illiuszyn Ił-78 5 Samoloty tankowania powietrznego
Lockheed Martin C-130H Hercules 16
EADS C-295M 5 Jeden egzemplarz rozbił się we Francji w 2012 roku.
Illiuszyn Ił-76 13
Airbus A340-500 1 Przewóz VIP
Gulfstream III 3 Przewóz VIP
Gulfstream V 1 Przewóz VIP
Pilatus PC-6 2
Aero L-39 Albatross 32
Jakowlew Jak-130 16 Umowa w trakcie realizacji
Zlin Z-142 20 Maszyny powstają na licencji w Algierii
Śmigłowce
Eurocopter AS355/555 16
Bell 412 3 Przewóz VIP
Kamow Ka-32 3 Maszyny ratownicze
PZL Świdnik Mi-2 28
PZL Świdnik W-3 Sokół 8 Maszyny w trakcie produkcji/prób
Mil Mi-8/17 102
Mil Mi-24 36 Część zmodernizowana z udziałem przemysłu izraelskiego i RPA
AgustaWestland Super Lynx 10 Umowa w trakcie realizacji, maszyny lotnictwa morskiego
AgustaWestland AW101 6 Maszyny lotnictwa morskiego

Łukasz Pacholski
Reklama
Reklama

Komentarze