Reklama

Siły zbrojne

Francja: Mniej niż połowa maszyn gotowa do lotu. Potrzebna reforma obsługi [KOMENTARZ]

Francuski Cougar i NH90 podczas operacji w Mali - fot. Airbus Helicopters/Frederic Lert
Francuski Cougar i NH90 podczas operacji w Mali - fot. Airbus Helicopters/Frederic Lert

Płacimy więcej żeby latać mniej (…). Ta sytuacja jest nieakceptowalna. Kupujemy, aby latać, a nie przechowywać: ani w hangarach, ani na parkingach - alarmuje francuska minister obrony Florence Parly. Z danych ministerstwa wynika, że jedynie 44 proc. samolotów i śmigłowców francuskich sił zbrojonych jest zdolnych do lotu. Tymczasem koszty obsługi drastycznie rosną. Koszt obsługi śmigłowców Caracal wzrósł w ciągu 5 lat o 25 proc. podczas gdy do akcji w 2016 roku gotowa była mniej niż co trzecia maszyna. Z kolei dla uderzeniowych wiropłatów Tiger wskaźnik dostępności to nieco ponad 25 proc.

Winę za rosnące koszty ponoszą rozproszone kontrakty, ale również intensywna eksploatacja floty na misjach w Sahelu i Syrii kosztem sprzętu pozostającego w kraju. Ministerstwo obrony oszacowało gotowość floty w ubiegłym roku średnio na 44 proc., jednak liczby te nie przekładają się na ograniczenie gotowości jednostek wydzielonych do działań - kosztem jednak sił głównych. Śmigłowce i samoloty biorące udział w nalotach na Daesh w Syrii czy misji w Sahelu mają poziom gotowości oscylujący wokół 80 proc. W samej Francji mniej niż co trzecia maszyna jest zdatna do lotu. Jak podkreśla pani minister Parly, z 12 świeżo kupionych samolotów transportowych Airbus A400M jedynie jeden lub dwa są zdatne do lotu.

Uwagę zwracają parametry związane z eksploatacją śmigłowców. Suchy, piaszczysty i gorący klimat w jakim operują np. w Mali czy Republice Środkowoafrykańskiej powodują, że w 2015 roku dostępność śmigłowców H225M Caracal spadła z 34,4 proc. w 2015 do 31,7 proc. w 2016 roku. Wszystko to przy kosztach rzędu 40 mln euro za flotę 18 maszyn.

Jeszcze gorzej wygląda sytuacja maszyn uderzeniowych Tiger których dostępność „poprawiła się” z poziomu 21,4 proc. w 2015 do 25,6 proc. w 2016 roku. Koszt obsługi floty 59 wiropłatów w 2016 roku wyniósł 88,6 mln euro, czyli średnio 1,5 mln za serwis pojedynczej maszyny. Chociaż najwięcej wydaje się i tak na najnowocześniejsze śmigłowce transportowe NH90TTH, które średnio kosztowały francuskiego podatnika 3 mln euro rocznie.

Warto przy tym odnotować, że w koszt ten wchodzą z jednej strony koszty transportu części i personelu na misje zagraniczne, np. z Francji do Sahelu i z powrotem, co wielokrotnie zwiększa wysokość nakładów. Z drugiej strony problemem jest rozdrobnienie kontraktów związanych z wsparciem eksploatacji i dostawami części. Jak podkreśla pani minister Florence Parly, serwisowanie i wsparcie eksploatacji wspomnianych wcześniej śmigłowców uderzeniowych Tiger to 37 odrębnych kontraktów podpisanych przez ministerstwo obrony Francji.

Czytaj też: Francja: 4 mld euro inwestycji za wybór Rafale przez Belgię

Dlatego celem resortu jest powołanie od marca przyszłego roku odrębnej agencji pod nadzorem ministerstwa, której celem będzie uporządkowanie i obniżenie kosztów kontraktów związanych z tak zwaną „obsługą w warunkach operacyjnych”. Nowa organizacja ma skorzystać z doświadczonych kadr agencji DGA (Direction Générale de l’Armement), odpowiedzialnej za pozyskiwanie sprzętu. Sam fakt, że flota została doprowadzona do tak niskiego poziomu gotowości pomimo dużych doświadczeń z wykorzystaniem śmigłowców, świadczy jednak na niekorzyść poprzednich władz Francji.

Na koniec warto może zaznaczyć, że doświadczenia francuskie nie mają prostego przełożenia na sytuację Polski. Przede wszystkim nasz kraj nie prowadzi obecnie misji zagranicznych z użyciem śmigłowców, a poza tym w przypadku anulowanego zakupu 50 maszyn Caracal dla Wojska Polskiego serwis miał być realizowany przez zakłady WZL-1 w Łodzi, co jest warunkiem w wypadku co najmniej większości planowanych zakupów śmigłowców. Jednym z problemów we Francji jest też rozdrobnienie kontraktów na serwis poszczególnych podzespołów. W przypadku kontraktów zagranicznych jest to koordynowane przez głównego dostawcę. 

Reklama

Komentarze (79)

  1. Jestem robotem

    Do tego dołóżmy jeszcze problemy trapiące cywilną wersję Caracala, EC-225, w tym kilka katastrof kończących się ofiarami śmiertelnymi, w następstwie czego cała flota tych śmigłowców była niejednokrotnie uziemiana, a będziemy mieli pełny obraz tej „okazji życia” dla MON á Ła Siemieniak

    1. zuo

      a może jakieś szczegóły i konkrety zamiast propagandy z Mielca i Świdnika???

    2. antyDavien

      zapytaj się bendera

    3. v.

      nie rozśmieszaj ludzi bardziej niż to potrzebne ..... to to już nawet nie jest śmieszne ... tylko tragiczne ...

  2. chrześcijanki

    Witaj, Świadectwo pożyczki uzyskanej w ciągu 72 godzin od chrześcijanki i bardzo poważne. Chciałbym poinformować, że po wielu odrzuceniach pliku pożyczki przez banki, ponieważ szukają pożyczki na więcej niż rok i wreszcie, otrzymałem pożyczkę w wysokości 25 000 € między szczególności dzięki tej pani. Chciałbym być krótka, żeby jej nie pochwalić, może pomóc ci jak ja, która potrzebuje pożyczki pieniężnej. Jej e-mail: skontaktuj się z nią, jeśli będziesz w potrzebie Zapewniam cię, że pomoże ci bez obaw bez żadnych kłopotów. e-mail: [email protected] 254

  3. chrześcijanki

    Witaj, Świadectwo pożyczki uzyskanej w ciągu 72 godzin od chrześcijanki i bardzo poważne. Chciałbym poinformować, że po wielu odrzuceniach pliku pożyczki przez banki, ponieważ szukają pożyczki na więcej niż rok i wreszcie, otrzymałem pożyczkę w wysokości 25 000 € między szczególności dzięki tej pani. Chciałbym być krótka, żeby jej nie pochwalić, może pomóc ci jak ja, która potrzebuje pożyczki pieniężnej. Jej e-mail: skontaktuj się z nią, jeśli będziesz w potrzebie Zapewniam cię, że pomoże ci bez obaw bez żadnych kłopotów. e-mail: [email protected]

  4. anty 50 C-cali przed 500+

    info z czerwca 2015 z def. 24.pl...Po doświadczeniach płynących z eksploatacji NH90 w Mali francuskie siły zbrojne planują - wcześniej niż zamierzano - zastąpić nimi helikoptery H225M Caracal Tag Caracal strona 4

    1. Boczek

      ...ale nie dla najtrudniejszy zadań morskich. Tam pozostają. Ponadto dokupują dalsze. ...tez D24!

    2. Wypalony Koksu

      Wersji NH90 do wspomagania oddziałów specjalnych niema do tej pory.

  5. Obcokrajowiec w PL

    Tytułem podsumowania gorącej dyskusji pozwolę sobie powtórzyć tekst z forum pod artykułem o wypowiedzi Siemoniaka. Szanowni Polacy, uprzejmie chciałbym Wam zwrócić uwagę na kilka kwestii. 1) zerwaliście rozmowy w sprawie zakupu śmigłowców wielozadaniowych Caracal 2) obiecane przez ministra Macierewicza w zeszłym roku śmigłowce do dzisiejszego dnia do Was nie doleciały 3) również do dzisiejszego dnia nie nawiązaliście współpracy z Motor Sicz w zakresie wspólnej produkcji/remotoryzacji śmigłowców co również obiecywał minister Macierewicz 4) sami nie potraficie wyprodukować niczego co byłoby porównywalne z Caracalem. Nie mówiąc o tym aby było od Caracala lepsze 5) w efekcie w tym roku, zamiast wprowadzać na wyposażenie pierwsze Caracale, cofacie liczniki radzieckim staruszkom. A informacja o problemach technicznych francuskiego lotnictwa wywołuje w Was ekstazę. Mówią o Was, że nie modlicie się o to aby Wasza krowa dawała tyle mleka co krowa sąsiada, tylko o to aby krowa sąsiada zdechła :) Coś w tym jest...

    1. épée

      Daruj sobie te wyliczenia jak nie masz szerszego spojrzenia na kwestie priorytetów modernizacyjnych dla armii PL. Mobilność jest ważna ale nie jest najważniejsza zważywszy że nie będziemy mogli skutecznie obronić tych naszych środków powietrznego przerzutu zamieniając je tym samym w latające trumny.

    2. DDt

      OK. To kpina, że nie ma programu przywracającego mobilność nie tylko kawalerii. Ale nie jest to wina tylko AM lecz również i TS oraz BK! Najpierw niewypał z 70 śmigłowcami, później korekta na 50 sztuk z doszytą polityczną wkładką. Bez głęboko idących przemyśleń na hurraaa ... Caracale problem z mobilnością owszem może i by poprawiłyby ale nie rozwiązałyby go całkowicie. Kompetencje i możliwości przemysłu ulokowanego nad Wisłą są wystarczające do samodzielnej produkcji większej ilości śmigłowców nieco mniejszych aniżeli owe "koty".

  6. gg

    Dobrze, że am uwalił poroniony pomysł wspólnej platformy. Choć jak się czyta o problemach caracali to chyba bardzo dobrze ,że morskiej wersji też nie kupują

    1. Boczek

      "Dobrze, że am uwalił poroniony pomysł wspólnej platformy. " Czy istnieje jakakolwiek armia na świecie, która nie stosuje zasady "wspólnej platformy"? http://www.defence24.pl/309248,hil-wspolny-smiglowiec-wielozadaniowy-po-francusku http://www.defence24.pl/562510,paryz-stawia-na-lekkie-smiglowce-hil-wspolna-platforma-francji-analiza ...a jakież to problemy maja Caracale?

  7. olek

    A ja mam takie niewinne pytanie - jak wygląda sprawność naszych maszyn?

    1. kapral

      Maszyn jak maszyn, ja jestem zainteresowany jaka sprawność ma nasza armia? Inaczej w jakim czasie oddziały sa gotowe do działań po ogłoszeniu alarmu? Lepiej niech nikt na to pytane nie odpowiada, bo moge dostac zawału...

  8. eso

    francuska jakosc xD

    1. Durotan

      A jak tam z polską jakością?

  9. KRN

    W wojnie symetrycznej jak na Ukrainie lotnictwo praktycznie nie bierze udziału bo przy nowoczesnych systemach antyrakietowech po prostu nie przetrwałoby na polu walki. Nie mówiąc już o wolnych i nisko lecący karakalach. Dobrze że jest ktoś trzeźwo myślący w MON.

    1. kubuskow

      No właśnie, a specjalsi jeżdżą na rowerach, a operacje ZOP przeprowadza się z dmuchanych pontonów.

  10. Ygrek

    A minister Kownacki właśnie przesunął termin otwarcia przetargu na heli na 2018 rok. Zbroimy się mości panowie że aż strach ogarnął naszych sąsiadów. A zwłaszcza Rosję. P.S. Czy jednostka Kawalerii Powietrznej będzie zlikwidowana, wie ktoś?

  11. Harry

    Informacja z ostatniej chwili: już na początku 2018 być może dowiemy się od kogo kupimy śmigłowce. A, byłbym zapomniał - wybory wygrali w 2015. Tak że tego...

  12. Saracen

    Czytając dyskusję na forum przypomniał mi się pewien żart: W przedziale kolejowym śpi pijany, zarzygany facet. W pewnym momencie budzi się, patrzy na siedzącą naprzeciwko kobietę i mówi: Ale Ty jesteś brzydka. Ona odpowiada: A ty jesteś pijany Na co on: Ale ja wytrzeźwieję a Ty dalej będziesz brzydka. Jeśli nie zrozumieliście o co chodzi to wyjaśniam: Francuzi sobie poradzą, a my dalej NIE MAMY śmigłowców. Pomimo wielokrotnych obietnic składanych przez ministra Macierewicza. Zainteresujmy się naszym krajem, bo radość z powodu problemów naszego sojusznika w NATO, w żaden sposób naszej biedy nie rozwiązuje.

    1. épée

      Tiaaa... Naprawdę śmigłowce są najważniejsze? Zrób research konfliktów symetrycznych.

  13. Teufel

    Hi. Niski procentualny stan „sprawnych” maszyn wynika głównie z dwóch przyczyn. 1. Programy oszędnościowe w Europie. Rezygnacja z długoterminowych umów serwisowych, rezygnacja z magazynów części i scedowanie tych zakresów na przemysł. Tylko, że nikt z prywatnych firm nie będzie zakupować / produkować części - bo może kiedyś ( w nieokreślonej przyszłości ) armia coś zamówi. I to są te następstwa, krótkotrwałe umowy ( często tylko na rok budżetowy ), rozdrobnienie umów, na każdą pierdołę jest osobna umowa, co w oczywisty sposób wydłuża czas potrzebny na ich realizacje. Obecnie rządy „budzą się” i opracowują umowy długoterminowe ( praktycznie powrót do tego co było ) jak również uwalniają środki na realizację tych umów z przemysłem. ( np. Niemcy są już w trakcie realizacji planu naprawy tej sytuacji, a Francja z tego co wiem też jest na drodze do zmian ) 2. Firma Airbus Military to brak terminowości dostaw zamówionych części zamiennych, często są to tygodnie, a czasem nawet miesiące. Więc urzytownikom nie pozostaje nic innego jak kanibalizm i uziemienie części sprzętu. Ze względu na punkt 2, niewydaje mi się do końca właściwe podsumowanie autora artykułu o tym, iż w Polsce sytuacja była by lepsza, bo serwis odbywałby się w WZL-1. Brak terminowości dostaw części dalej by pozostał.

    1. Dropik

      nikt by nam nie zabronił zamówić części na zapas. Te problemy Z Airbusem to i tak kaszka z mleczkiem w porownaniu do Leonardo ktore dostarcza części z podobnym opóźnieniem . O Dunczyków zarządali umożenia 500 mln € offestu w zmian za dostawę cześci. Dunskie ah101 wylatały 3000 h zamist spodziewnych 5000.

    2. gts

      Z jedynka sie zgadzam w 100%. Co do 2 mam taka uwage. To nie dotyczy tylko firmy airbus, podobne porblemy maja firmy amerykanskie np jesli chodzi o Boeinga i dostawy czeci dla Apache... problem polega wlasnie na tym ze panstwo nie zawiera imow dlugoterminowych bo opiera sie na ustawavh budzetowych. Kazdy zdaje sobie sprawe ze po prostu wiaza pewne srodki na lata a z powodu roznych czynnikow sa one albo niewystarczajace albo kasa przydalaby sie doczego innego no kreatywnej ksiegowosci... wymyslaja wiec sposoby na unikaniw takiego finqnsowania. Taki los spotkal wlasnie nasza korwete, gdzie pieniadze gwarantowane na budowe zniknely w nastepnych budzetach... akoro nie ma umowy to firna przestawia sie na bardziej dochodowe produkty, realizuje inne kontrakty. Tak jak pisalem w oglnym uproszczeniu. Nie ma zamowien to podwykonawca lapie inne zamowienia, wiec produkuje miksery zamiast sprezarek... jest to znaczace uproszczenie ale dla matolkow wystarczajace. Wiadomo ze za pakiet placi sie duza sume, ale tez sa duze znizki, probelm w tym, ze mistrzowie od kreatywnej ksiegowosci tworzac budzet tna tak zeby placic malo. Likwiduje sie umowy na cale pakiety i zamawia mala ilosc czesci za nizsze pieniadze. Ich glowa nie boli, bo za kilka kiesiecy ich nie bedzie, wezma za swoja robote premie, potem odprawe ,a caly system dostaw obroci sie w proch.

    3. épée

      Ponadto WZL-1 nie produkowałby podzespołów a jedynie je sprowadzał.

  14. WuZeteL

    Pan Ekspert raczył-był napisać co następuje: "a poza tym w przypadku anulowanego zakupu 50 maszyn Caracal dla Wojska Polskiego serwis miał być realizowany przez zakłady WZL-1 w Łodzi, co jest warunkiem w wypadku co najmniej większości planowanych zakupów śmigłowców." Ale już nie raczył wyjaśnić, na jakich zasadach owe zakłady WZL-1 miały wchodzić w posiadanie podzespołów i części zamiennych niezbędnych do realizacji owegoż "serwisu". Dary z UNRRY? Paczki od Św. Mikołaja? Przypadek? Raczej świadome pominięcie niewygodnego tematu. Otóż lotniczy serwis utrzymaniowy, Panie Ekspercie, nie jest realizowany za pomocą podzespołów dorabianych na tokarce ad-hoc przez pana Mietka z narzędziowni. Całość opierałaby się na dostawach gotowych części zamiennych od partnera francuskiego. Przykre, ale prawdziwe.

    1. rezerwista

      Bardzo podobnie będzie ten serwis wyglądał w przypadku każdego innego kontraktu zbrojeniowego. Nikt nam tych części, podzespołów i zespołów darmo nie da. I nie ma się z tego powodu co rozczulać.

  15. Gość

    Dobrze że nie kupili tych Caracali

  16. LOL

    W poniedziałek 18.12 mija termin składania ofert w prowadzonym przez MON postępowaniu. Uważacie że media nakręciły "aferę" przypadkowo?

    1. Cezar

      Nie istnieją tego typu "przypadki" :)

  17. Legion

    Jak zwykle bredzisz. Caracal to najnowsza wersja znanej super pumy. Kupili Caracale CSAR i zmodernizowali część SP do podobnego poziomu (taniej). Ogólna dostępność jest słaba, ale podczas misji zagranicznych jest ok. Przykładowo w Niemczech brakuje sprzętu nawet wydzielonego do zadań i to jest problem...

  18. xyz470

    Odrębnym problemem jest dostępność operacyjna (gotowość sprzętu do działań), odrębnym czy produkt jest dobry, czy zły, odrębnym na co nas stać i wreszcie odrębnym czy racjonalnie i mądrze wydajemy dostępne środki. Sugerowanie, iż niska dostępność świadczy jednoznacznie o jakości produktu to zwykły chwyt propagandowy.

  19. Tyt

    Francja posiada łącznie 21 maszyn Caracal.... Żenada to mało powiedziane.....

  20. Kowalskiadam154

    Jeżeli rocznie wydala się dziesiątki miliardów na eko i rozbuchany socjal to na obronę już brakuje a jak brakuje to unijni doktrynerzy wydumali aby zbudować jedną ojropejską armię na uniijnych podwalinach:-)

    1. drGonzo

      Dokładnie jak u nas, kasa na 500+ a na armię brak

  21. Junger

    A co z naszymi heli? Dwa miały być do końca zeszłego roku, tak obiecywał minister Macierewicz. Jest podpisany wreszcie jakiś kontrakt?

  22. ekonomista

    Fachowcy, proszę o wyjaśnienie: jak to jest, że Australia kupiła 3 CH-47F z Common Missile Warning Systems, Infrared Signature Suppression Systems i pakietem logistycznym za 180 mln $. To wychodzi na nasze z VAT około 265 mln z sztukę. Porównywalnie z Caracalami (13 000/50 = 260 mln). Chinooki też sprawdziły się w Afganistanie.

    1. Dropik

      w 2010 zakupili 7 za 630mln

    2. Davien

      Ponieważ kupili Chinooki w wersji transportowej, większość Caracali(34) miała byc w wersjach specjalistycznych. Tu masz proste przedstawienei różnicy : UH-60M dla AS to 40-44mln$ w wersji transportowej, Seahawk to 190mln$ widzisz różnicę?

    3. tyle

      Niemcy chcą obecnie kupić 45 do 60 sztuk ciężkich śmigłowców transportowych. Zainteresowani są tylko produktami z USA, czyli albo CH-53K albo CH-47.

  23. avio

    Dobrze byłoby podać jaka jest gotowość naszych śmigłowców, wygląda na to,że u nas nie jest lepiej.

  24. PL

    Ok Ale z treści tego artykułu nie wynika jednoznacznie,że to helikoptery są do bani tylko ich serwis. Tak ja go rozumiem, dodając,że nie byłem i nie jestem zwolennikiem zakupu maszyn z Francji.

    1. Dropik

      problem był o organizacji serwisu i zbyt rozdrobnionej flocie : dużo typów w małej ilości egzemplarzy. Tak samo by było z każdym innym śmigłowcem. Na tę chwilę wygląda że zaserwujemy sobie ten sam pasztet to Francuzi bo chcemy kupic tylko 12 sztuk

  25. PolExit

    Śmieszna napina z rzekomej 80% gotowości szrotu caracala w Afryce. Z 18 maszyn niesprawne jest ponad 70% czyli sprawnych jest 6maszyn. Nawet jeśli połowa jest w Afryce to sprawne są 2 z trzech - przecież to nawet żałość nie jest. To jest dno.

    1. Dropik

      tak też będzie i u nas po kupnie 12 aha101, a tego chyba nie chcemy ? ;). jednym z wniosków Francuzów było to że użytkowanie małych flot sie nie sprawdza. Ogólnie te ich wnioski były zgodne z tym jak zamierzaliśmy my te śmigłowce użytkować.

Reklama