Reklama

Siły zbrojne

Polska podpisała umowę na zakup samolotów szkolnych Master

fot. MON
fot. MON

System, który kupujemy to nie tylko samoloty - to symulatory, to pakiet logistyczny, to niezwykle ważny element systemu szkolenia, który budujemy od wielu lat - powiedział sekretarz stanu w MON Czesław Mroczek podczas uroczystości podpisania umowy na dostawę dla SZ RP systemu AJT.

Podpisanie dokumentów jest ostatnim elementem pozyskiwania przez Siły Zbrojne RP Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego (Advanced Jet Trainer - AJT). Przetarg na samoloty szkolne, wraz z całym systemem szkolenia pilotów samolotów bojowych, został ogłoszony przez Inspektorat Uzbrojenia 25 lutego 2013. 

System szkolenia to oprócz 8 samolotów również pakiet logistyczny w którym zawiera się sprzęt i wyposażenie naziemnej obsługi samolotów, części zamienne oraz materiały eksploatacyjne, wsparcie techniczne, system informatyczny wsparcia jak też pełna dokumentacja techniczna. W skład systemu mają też wchodzić kompleksowe symulatory lotu, symulator katapultowania, komputerowy system wspomagania szkolenia i pakiet szkoleniowy. 

Najniższą cenę, dokładnie 1 167 754 500 zł, zaoferowała w przetargu na system AJT firma Alenia Aermacchi proponując samolot M-346 Master. 27 lutego bieżącego roku umowę zakupu systemu dla Sił Powietrznych RP podpisali: szef Inspektoratu Uzbrojenia gen. bryg. Sławomir Szczepaniak, reprezentujący Skarb Państwa i prezes generalny ds. sprzedaży firmy Alenia Aermacchi S.p.A. Massimo Ghione. 

Reklama
Reklama

Komentarze (12)

  1. granda

    Nie było możliwości zapłacić w barterze np Rosomakami albo Krabem? Dlaczego my zawsze wszystko musimy kupować za gotówkę? Cały ten przetarg to...

    1. oskarm

      Wlosi juz maja Freccie, Centauro i PzH-2000. Dobrze kombinujesz, tylko za pozno... ;)

    2. Davien

      Ten koszt to koszt ni tylko samolotu ale i akcji ratowniczej itp Choc istotnie trochę duzy. Aha, instalacja tlenowa działła normalnie a wypadek wywołała usterka systemu komputerowego co przełozyło sie na błedne wskazania czujników samolotu. To "zmęczenei" pilotów na F-35 wynika ztego ze instalacja tlenowa na F-35 ziała nieco inaczej niż na F-16 z których sie przesiedli.

  2. A_S

    kto podpowie ile Jaków 130 można kupić za Mastera? Zmiany jakie wprowadzili włosi można było ogarnąć w Polsce. Jeśli się mylę niech mi ktoś problem wyjaśni.

    1. ciekawy

      Kto wie. Może ten sam system co odpowiada za wyrzucenie flar wystrzelił pilota z kabiny :) Musimy brać poprawkę na to że w Rosji są systemy bez analoga.

  3. pilot latawca

    Nas podatników będzie kosztować!?Sranie w banie! Na wojsko jest przeznaczone około 2% dochodu narodowego/PKB/Z tej kwoty dokonywane są zakupy,oczywiście z głową.Im większe PKB tym więcej dla armii.A ile trzeba dać na symulantów skacowanych po niedzieli,schizo i hipohondryków wysiadujących w poczekalniach lekarskich,mających w domu drugą aptekę.A ile forsy idzie na katotaliban?Sam Maciorewicz majstrując przy WSI naraził nas na odszkodowania,IPN twór godny Jobla ile odszkodowań za nieprawdziwe oskarżenia,Wreszcie na kształcenie! Ilu idiotów z dyplomami palenta się po kraju,udając mądrych,za nich też płacimy,No to co?dalej piszemy głupoty......

    1. Jaro

      jeżeli ktoś "symuluje "... czy w inny sposób okrada i obciąża w nieuzasadniony sposób społeczeństwo albo blokuje rozwój ... ma usprawiedliwiać i zwalniać generałów i urzędników dbających tylko o swoje korzyści i całkowite wyłączających myślenie w kwestii pochodzenia pieniedzy które wydają ...nie dbając w żaden sposób o chodzby symboliczne przyczynienie się do rozwoju potencjału technologicznego i przemysłowego kraju ... co za durne wizje... a co do WSI to właśnie takie "transakcje" naszych wojskowych pokazują że zlikwidowano je stanowczo za pózno i za mało restrykcyjnie i skutecznie ...

    2. prandota

      Kolego, zarzucanie Macierewiczowi ze majstrujac przy WSI narazil nas na odszkodowania to idiotyzm. On sie wypowiadal kiedys na ten temat I podal konkretne liczby. W wyniku afer w jakie zamieszani byli ludzie wlasnie z WSI skarb panstwa stracil sumy rzedu setek miliardow zlotych, co te pare milionow znaczy kosztow procesow sadowych jakie mu wytaczaja ci postsowieccy bandyci.

  4. mak

    Skandal, że bez żadnego offsetu !

    1. marek

      I kodów źródłowych! bo przecież dla każdego internetowego znafcy to nie parametry techniczne i cena jaką zapłacimy jest najważniejsza ale offset i kody źródłowe.

    2. echoes

      niecale 400 millionow dolarow za samolot szkolny i ty chcesz offset? Oci...les??

  5. alibaba

    Chciał bym napisać kilka zdań przypomnienia a mianowicie; Niejaki Pan M.Idzik były v-ce minister odpowiedzialny za zakupy uzbrojenia w 2010 roku powiedział że rezygnujemy z 16szt samolotów szkolno- bojowych LIFT które to samoloty miały wraz z przystosowaniem Dęblińskiego lotniska i całym pakietem szkolnym kosztować ok. 1,5 mld zł z tego 600 mlnzł ma kosztować dostosowanie i remont lotniska.Wynika z prostego rachunku że 16 LIFT-ów miało kosztować nas podatników ok 900 mln zł.dzieląc przez 16szt = 56 mln zł z kawałkiem za jedną sztukę dzieląc przez 3 = ok 19 mln$/szt za LIFT-a.Wtedy w/g P. v-ce ministra był to zbyt drogi zakup dlatego postanowiono zrezygnować z zakupu szkolno-bojowego samolotu LIFT na rzecz typowo szkolnego AJT. Pan Idzik twierdził że zakup takowego samolotu będzie 30-40% tańszy w stosunku do LIFT-a. Dziś okazuje się jednak,że za zaledwie 8szt AJT mamy zapłacić blisko 1,2 mld zł : 8szt = ok 150 mlnzł szt. dzieląc przez 3 = ok 50 mln$ szt AJT i jest super a 19 mln$ za LIFT-a było Be! W tej cenie oczywiście jest pakiet logistyczny ale nie ma ujętego remontu lotniska na które to kasa idzie z oddzielnej puli. Za taką super ekonomię Pan Idzik został nagrodzony stanowiskiem v-ce prezesa Bumaru odpowiedzialnym za zakupy i sprzedaż. Kolejną sprawą dla prokuratury jest jednodniowa weryfikacja samolotu ( 2 przeloty ) i wręcz ekspresowe tempo jak na nasze warunki podpisania umowy co nie idzie w parze z terminem dostaw - dziwne. To kolejny przekręt i transfer gotówki POlityków i cwaniaków z MON, których w ostatnim czasie jest sporo a właściwie przy każdym zamówieniu. Pamiętajmy również o tym,że warunkiem otrzymania szumnych dotacji unijnych jest właśnie taki transfer " Wy nam dziś a my wam to jutro oddamy z nawiązką". Kilka skomplikowanych transakcji finansowych i zawsze jakieś kilka baniek znajdzie się na odpowiednim szwajcarskim lub luksemburskim koncie. Pamiętajmy,że za 50 mln$ kupuje się rasowego myśliwca a nie latawiec.

    1. oskarm

      A kestes pewien, ze pakiet czesci, wsparcia serwisowego w obu przypadkach jest ten sam? Czy jestes pewien, zejak wydasz 50mln $ na WSB to dasz rade wykonac nim misje bojowa? Nas F-16 kosztowaly ze wszystkim po 100 mln $.

    2. mlody

      Weź pod uwagę, że Dęblińskie lotnisko jest już po remoncie, z całkiem innych środków...

  6. ANDY

    teraz wyszło dlaczego przetarg był tak długo przeciągany i gmatwany z ciągłą zmianą warunków ... przypomnę że początkowym warunkiem zakupu LIFT-a miała być jak największy udział polskich przedsiębiorstw i "polonizacja" produkcji ... i był pozytywny odzew na takie warunki min. ze strony Czechów z ich L-em na którym z powodzeniem trenują ich piloci latający na Gripenach...-co zmuszało pozostałych oferentów do podobnego postepowania ... dlatego podejrzewam przetarg odwołano i ogłoszono przetarg na "szkolniaka " ... za takie same pieniądze !!! za jakie miały być kupione wersje szkolno -bojowe ... jakoś tego nie kumam !!! i coś mi w tej ekonomii nie pasuje... no cóż ale teraz to już po sprawie ...mleko się rozlało ... pieniądze całkowicie wytransferowane za granicę ...kompensat żadnych bo nie pozwalają na to podobno nowo wprowadzone przepisy... uśmiechnięci generałowie i urzędnicy ... i oczywiście najbardziej Włosi ...!!! ale kto da kasę na zasiłki dla naszych bezrobotnych wykwalifikowanych pracowników ...

    1. Jaro

      tym powinno się zająć ABW ...

    2. Pawel

      Dziwisz sie- Wlosi sa bardzo ale to bardzo dobrzy w w tworzeniu relacji i "podlewaniu" jej. Nie sadze zeby ekonomia i sprawa Polska a przynajmniej sprawa rozbudowy wlasnego przemyslu byla rozpatrywana, w zadnym stopniu.

  7. pilot

    Szkolenie pilotów dedykowanych do F-16? Miało być taniej, lepiej... Kadeci będą szkolić się na Masterach, właściwie to będą ćwiczyć podstawy, szkolenie bojowe będzie odbywać się na F-16, co koszty szkolenia uczyni niebotycznymi... Jak to?

  8. dc

    "Na początku eksploatacji M-346 ich obsługa bieżąca będzie wykonywane przez stronę włoską. Negocjacje dotyczące realizowania obsługi technicznej i remontów oraz ewentualnej produkcji niektórych elementów Mastera w Polsce będą prowadzone w późniejszym czasie". Teraz wiadomo, czemu tak tanio.

  9. Pawel

    Az milo sie czyta jak pieniadze polskiego podatnika trafiaja za granice.Brawo!!! Oby tak dalej negocjowac umowy handlowe- 1,2 mld zlotych wyskakuje z gospodarki. Zeby chociaz za to kilka firm firm polskich uzyskalo kontrakty we Wloszech - np. WB Electronics z bezpilotowcami, albo wciagnac Wlochow w program Tytan. Brak jakiejkolwiek promocji wlasnego przemyslu.JAsno widoczne jest ze istnieje tylko lobbing zagraniczny w polityce panstwa polskiego.

  10. Miro

    o wiele taniej byłoby szkolić naszych pilotów na leasingowanym sprzęcie niż kupować cholernie drogie "nieostrzelane" szkloniaki ... i zaczekać czym okaże się Grot ... ale jak zwykle nasi urzędnicy i generałowie najchętniej wydają pieniądze z naszych!!! podatków za granicą bez żadnego transferu technologi czy barteru ... nie rozumiejąc że tylko produkcja sprzętu z kraju daje nam realny potęcjał obronny ...

    1. MRSS

      Podobają mi się pomysły, jakie raz po raz wyskakują w komentarzach "wskrzesić Irydę", "poczekać na Grot", "a mogliśmy mieć Skorpiona". Szanuję ich autorów za patriotyzm. Ale realnie rzecz oceniając nie mamy potencjału, by zbudować pełnowartościowy LIFT czy samolot uderzeniowy. Zbyt dużo widziałem projektów typu EM-10 Bielik: najpierw hurra optymizm, potem czasami model, rzadko kiedy prototyp. Zgoda - od czegoś zacząć trzeba. Ale ja szansy na rozruszanie przemysłu upatrywałbym najpierw w prostszych bezzałogowcach i przechodzeniu z tego kierunku w bardziej ambitne projekty.

  11. as

    A offset jakiś będzie? Gdzie będą produkowane?

    1. KajaK

      Produkowane będą we włoszech, nie ma sensu uruchamiać produkcji w Polsce dla 8 maszyn. O Offsecie masz napisane w artykule.

    2. mw

      We Włoszech, nikt przecież nie wybuduje fabryki, żeby wyprodukować 8 samolotów.

  12. Scooby

    Trzeba ju z zacząć niżej szachownicy malować flagę UE.

    1. Artwi

      Lepsze to niż malowanie białej pięcio lub sześcioramiennej gwiazdy... :-P