Siły zbrojne
Kanada modernizuje transportery LAV. Będą współdziałać z Twardymi
Kanadyjskie Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że zostanie przeprowadzona modernizacja kolejnej partii kołowych transporterów opancerzonych do standardu LAV III 6.0 należących do Canadian Armed Forces (CAF). Podobne pojazdy będą stanowić uzbrojenie batalionowej grupy bojowej NATO na Łotwie, w skład której wejdą też czołgi PT-91 Twardy.
Modernizacja jest wynikiem doświadczeń nabytych podczas z użycia tych wozów w Afganistanie i w ramach realizacji innych misji czy ćwiczeń przeprowadzanych w kraju jak i międzynarodowych. Wykazały one potrzebę wzmocnienia zapewnianego obecnie przez transporter poziomu osłonności balistycznej, poprawy manewrowości i ochrony przeciwminowej oraz dania załodze zwiększonej świadomości sytuacyjnej. Jednocześnie jednak program pozwala na zwiększenie możliwości pojazdów również w warunkach konfliktu konwencjonalnego
Rolą rządu Kanady jest w tym wypadku dostarczenie do CAF nowoczesnego sprzętu i uzbrojenia, żeby mogły one realizować stawiane im zadania przy jednoczesnym wspieraniu krajowej gospodarki, stymulowaniu osiągnięć naukowych i rozwijanych koncepcji oraz utrzymaniu i zwiększeniu zatrudnienia. M.in. dzięki procesowi modernizacji zostanie utworzonych 250 nowych miejsc pracy.
Sam projekt opiera się o już istniejącą i rozwijaną technologię i obejmie część posiadanej floty transporterów tak, by do 2035 roku mogły one nadal wypełniać stawiane im zadania.
W ramach modernizacji dokonane będzie:
- usprawnienie układu napędowego (nowe silniki Caterpillar 450), zawieszenia, podwozia i układu hamowania w celu poprawy mobilności w różnym terenie (w tym wzmocnienia konstrukcji kadłuba);
- montaż dodatkowego dopancerzenia, w celu zwiększenia odporności balistycznej i przeciwminowej (zmodyfikowane, podwójne dno kadłuba tzw. Double V-Hull);
- zmiana aranżacji wnętrza w celu poprawy komfortu użytkowania dla załogi i przewożonej piechoty (w tym montaż foteli redukujących skutki wybuchu pod dnem kadłuba min lub innych ładunków);
- zabudowa w wozie nowoczesnych systemów pozyskiwania i analizy danych oraz ich wymiany z innymi systemami uzbrojenia;
- modernizacja systemu kierowania ogniem w wieży.
Całością tego procesu ma kierować General Dynamics Land Systems – Canada (GDLS-C) zgodnie z aneksem do umowy zawartym z rządem Kanady. Modernizacji podlegać będzie 141 LAV za kwotę szacowaną na 404 mln USD.
Przypomnijmy, że w 2011 roku, ogłoszono warty 1 064 mld USD program modernizacji 550 LAV III również przez GDLS-C. Zgodnie z tą umową, 409 transporterów miało przejść modernizację kadłuba i wieży a pozostałe 141 tylko wieży. Pojazdy LAV 6.0 mają stanowić podstawowe uzbrojenie batalionowej grupy bojowej NATO na Łotwie, rozmieszczonej w ramach realizacji szczytu NATO w Warszawie. W jej skład wejdzie również polski pododdział na czołgach PT-91 Twardy, i będzie przeznaczony m.in. do współdziałania z tymi transporterami.
409 pojazdów LAV zostało zmodernizowanych do końca 2016 roku a nowa umowa zakłada zakończenie prac przy kolejnych 141 do 2019 roku.
Eksploatowany w Kanadzie LAV III 6.0 jest konstrukcją wywodzącą się wprost z rodziny znanych szwajcarskich transporterów opancerzonych MOWAG (obecnie GDLS) Piranha. W skład jego głównego uzbrojenia wchodzi 25 mm armata automatyczna M242 Bushmaster oraz 5.56 mm km FN Minimi lub 7.62 mm km FN MAG. Transporter wyposażono w silnik o mocy 450 KM pozwalający na uzyskanie prędkości maksymalnej ponad 100 km/h i zasięgu 450 km. Masa wozów po modernizacji wzrosła z 16 do 24 ton.
Część wozów otrzymała 10 metrowy składany maszt z radarem i głowicą optoelektroniczną oraz panel obsługowy dla operatora wewnątrz kadłuba.
Ogółem w eksploatacji i rezerwie jest ok. 651 KTO Kodiak (LAV III) w tym 313 jako bojowe wozy piechoty, 181 wozy dowodzenia, 47 rozpoznawczych i 44 inżynieryjne. Część z ich dotychczasowych zadań przejmie nowy Tactical Armoured Patrol Vehicles (TAPV), którego zamówiono już ponad 500 sztuk (w tym 197 w wersji rozpoznawczej i 307 w wielozadaniowej).
Koncern GDLS jest największym na świecie beneficjentem programów modernizacji wozów bojowych. Według szacunków w ciągu kolejnych dziesięciu lat ma dysponować ogólnym portfelem zamówień na 47,6 mld USD (z całościowego prognozowanego wolumenu wynoszącego 110,4 mld USD). 60 % tych zamówień pochodzi z USA i Arabii Saudyjskiej a dotyczy głownie wozów rodziny Piranha (LAV, Stryker), M1 Abrams i bwp Ascod/Scout.