Reklama

Siły zbrojne

Rosyjski myśliwiec z Kuzniecowa rozbił się przy lądowaniu [AKTUALIZACJA]

Fot. mil.ru.
Fot. mil.ru.

Samolot myśliwski Su-33, należący do grupy lotniczej okrętu Admirał Kuzniecow, rozbił się przy próbie lądowania na jego pokładzie – pisze The Aviationist. Po publikacji przez zachodnie media Rosjanie potwierdzili, że utracili już drugą maszynę w trakcie misji, która ma wesprzeć kontyngent w Syrii. Zdarzenie stanowi dowód na złe przygotowanie grupy lotniczej do działań z okrętu.

O katastrofie maszyny Su-33 poinformował jako pierwszy „The Aviationist”. Następnie oficjalny komunikat, za pośrednictwem agencji Interfax, przekazało rosyjskie ministerstwo obrony. Do zdarzenia miało dojść przy próbie lądowania, w sobotę 3 grudnia. Pilot się katapultował, jego życie nie jest zagrożone. Pierwsze doniesienia wskazują, że przyczyną wypadku było zerwanie liny hamującej.

Oznacza to, że Rosjanie utracili już drugi samolot myśliwski z grupy lotniskowca, wprowadzonej do działań w konflikcie syryjskim. Wcześniej bowiem Rosjanie stracili również maszynę MiG-29. Obydwa incydenty były związane z prowadzeniem operacji z pokładu okrętu, a nie z lotnisk stałych.

Co ciekawe, również wtedy o sprawie jako pierwsze poinformowały źródła zachodnie (m.in. Fox News i Combat Aircraft), i to dzień po zdarzeniu, które miało miejsce 13 listopada. Rosyjski resort obrony wydał oficjalne komunikaty dopiero wtedy, gdy sprawa była już obecna w przestrzeni medialnej. Nie jest więc wykluczone, że usiłowano ukryć to zdarzenie przed opinią publiczną.

Specjaliści wskazują, że rosyjska grupa lotnicza jest źle przygotowana do operowania z okrętu, a sama misja ma w dużej mierze charakter propagandowy. Podobny efekt operacyjny możnaby bowiem osiągnąć wykorzystując lotnictwo bazowania lądowego, bez zwiększonego ryzyka wypadków. IHS Jane’s poinformował niedawno, że co najmniej część maszyn Su-33 prowadzi operacje z lądowych lotnisk w Syrii.

Kilka dni po pierwszej katastrofie MiG-29 rosyjska grupa lotnicza rozpoczęła intensywne ataki na cele w Syrii. Obok nalotów wykonywanych przez maszyny załogowe, użyto również pocisków manewrujących Kalibr odpalanych z okrętów, i naddźwiękowych, przeciwokrętowych rakiet Oniks, wystrzeliwanych z wyrzutni naziemnych i dostosowanych do zwalczania celów lądowych.

Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (24)

  1. yaro

    „Ten aerofiniszer, chociaż ma miłą nazwę — „Swietłana", staje się tak naprawdę «grabarzem» naszych samolotów. To jest ciężka technika, cały skomplikowany system. Zresztą nie my jedni męczymy się z powodu jej wad — u Amerykanów doszło do incydentu, kiedy lina zaczepiała o samoloty i wypychała je do morza. Moim zdaniem jest to problem techniki wojskowej na całym świecie. Idealnych lądowań nie było jeszcze na ani jednym lotniskowcu. Teraz wydarzyło się to, o czym w swoim czasie mówił Władimir Putin — operacja w Syrii demonstruje zarówno mocne, jak i słabe strony naszej techniki. Trzeba oczywiście wyciągnąć wnioski. Myślę, że zostaną teraz podjęte wszelkie działania zmierzające do usunięcia usterki. Nie ma sensu ryzykować. Najprawdopodobniej na czas remontu aerofiniszera samoloty zostaną przeniesione na bazę lotniczą Hmeimim i będą startować stamtąd" --------------------------- Rosjanie sami przyznają, że utracono dwa samoloty i to jest bardzo słaba strona tej operacji. Jak się okazuje, pierwszy MIG29K spadł do morza z powodu braku paliwa ponieważ naprawiano właśnie ten aerofinisher czyli nie myliłem się pisząc to w którymś ze swoich komentarzy co któryś z fan boyów tak wyśmiewał .....

    1. bender

      Nie wiem kogo cytujesz (uwaga na przyszlosc: uzywasz zrodla, podaj jakie), ale fragment, ze przeniosa samoloty na lad jest fantastyczny. Tak wlasnie maja dzialac lotniskowce, haha :-D Od pierwszego dnia epickiej podrozy Kuzniecowa razem z kilkoma osobami piszemy, ze jest pozbawiona militarnego sensu i prosze, po miesiacu okazalo sie, ze faktycznie jest bez sensu, a jej wymiar propagandowy skonczyl sie blamazem. Mial Twoim zdaniem stanowic zagrozenie dla LGU a zostal taksowka :-D Zycze tez powodzenia w naprawianiu "Swietlany". Kuzniecow od budowy nie przeszedl zadnego upgreadu. Ten sam aerofiniszer byl przyczyna katastrof od zawsze. Na sieci znajdziesz filmy z 2005 pokazujace jak Suczka spada po ladowaniu do wody. Od kilkunastu lat nie udalo sie tego 'drobiazgu' poprawic a nagle dadza rade? Nie wydaje mi sie.

  2. AntoniM

    Zerwały się już dwie liny, została więc jeszcze jedna ;)

  3. myslacy

    Dobra stracili 2 samoloty, żadnego pilota - ale jakie mają wyniki? Aleppo praktycznie opanowane, w zasadzie upadek rebelii - warto było? i tak taniej niż zrzucanie bomb na wydmy przez 2 lata przez cudowny F22. Do tego poćwiczyli odpalanie rakiet z różnych nośników, współpracę z Ka-52, itp itd. Więc śmiejcie się ile chcecie - internetowi fachofcy. Rosja i Chiny zablokowały rewolucję o przerwaniu ofensywy w Aleppo - do tego już się rozpoczęły się rozmowy o złożeniu broni przez rebeliantów w Aleppo - ciekawe co dadzą Asadowi i Rosjanom za ocalenie życia? - może być ciekawie jak dadzą za swoje głowy dokumenty o tym kto ich i jak wspiera i opłaca? Rosjanie wysłali saperów i szpitale do Aleppo - więc już jest pozamiatane.

    1. yaro

      Siły Assada odcięły im wszystkie drogi zaopatrzeniowe, Rosjanie z powietrza pilnują czy nie ma przerzutów w sumie zostali bez wyjścia, ostatnie ultimatum to albo się poddacie i złożycie broń albo uznajemy Was za terrorystów (w sumie to się niewiele mylą). Ciekawi mnie bardzo co takiego po odbiciu Aleppo wykmini tzw. koalicja pod wodzą  USA, bo należy się spodziewać, że al Rakka to będzie kolejny cel.

    2. Davien

      Ciekawe bajki bo akurat rebelianci zapowiedzieli zero negocjacji i walke do końca, a jedyne co Rosja osiagnęła w Aleppo to zniszczenie miasta bo ISIS i tak tym nie zaszkodziłi, a podobno z tym głównie mieli walczyc.. Jeżeli propagandowe odpalanie rakiet jest ćwiczeniami to jesteś dziwny: Kalibry sa znane od 20 lat a Oniksy nie nadają sie zupełnie do ataku na cele ladowe. Przy okazji wyszło fatalne przygotowanie Rosji do misji morskich a Kuzniecow to sie przy tej okazji totalnie osmieszył: zero szkolenia załogi, kiepskie wyszkolenie pilotów, zuzyty krytyczny dla działań osprzęt więc jakie wyniki??

    3. bender

      Utrata 2 samolotow w 3 tygodnie w warunkach zerowego przeciwdzialania to jest tanio? Masz rozmach towarzyszu.

  4. 45

    Ja myślę że jeśli tyle lat trzymają Kuzniecowa to znaczy myślą o jego następcy.Bo inaczej dawno by już trafił na żyletki. Z jednym zastrzeżeniem pełnej krwi lotniskowiec jest technologicznie dla nich nieosiągalny.Będzie to pewnie hybryda rakietowo-lotnicza.Taki Kuzniecow bis może z napędem nuklearnym. Ale to jest takie wrozenie z fusów.

    1. mat

      Jest juz projekt 23000E,stocznia w Kerczu tez ,stocznie w Piterze ,no ale to wymaga czasu i kasy. Jesli bedzie to uzasadnione z punktu widzenia szefostwa to oni to zrobia. Nie wiem czy wiecie,ale wstrzymano przetarg na utylizacje 2 rezerwowych tajfunow.Oswiadczono ,ze maja wszystkie potrzebne srodki techniczne do powrotu tych nie mile widzianych okretow do linii.Decyzja w sztabie MW RF.

  5. Niniu

    Właśnie media podały, że w Jordani rozbił się przy starcie z lotniska F16 jordańskiego lotnictwa. A to przecież nie złom. Jak pisałem wypadki w tej branży to niestety nic niezwykłego.

    1. bender

      Chodzi o capacity. Jesli lacznie masz kolo 20 przeszkolonych zalog i tylez samo samolotow pokladowych, to napinanie sie na niepotrzebna i niebezpieczna wycieczke zagraniczna grozi solidna wtopa, co wlasnie obserwujemy. Cala wycieczka ma charakter glownie propagandowy, czego potwierdzeniem byly zazarte dyskusje jak to Kuzniecow z obstawa moze wykosic amerykanskie LGU. Po okolo miesiacu od tryumfalnej podrozy na Morze Srodziemne juz wszyscy wiedza, ze Kuzniecow stanowi przede wszystkim zagrozenie dla srodowiska i wlasnej zalogi.

    2. Courre de Moll

      Dwa w trzy tygodnie, z ogólnego stanu 8 sztuk, w tym samym miejscu i z podobnego powodu (znów lina). Normalka, powiadasz?

    3. Davien

      Co do katastrofy F-16, rozbił się jeden z ponad 4000 Falconów, a z drubiej strony 1 z 35 w ogóle zbudowanych Su-33 więc daruj sobie manipulacje jak nawet róznicy nie widzisz.

  6. 45

    Bez ideologii,ten nie ma wypadków kto nie lata. Ruscy płacą frycowe za niesprawnosc Kuzniecowa. Nie da się szkolić pilotów na sucho. Najwazniejsze że pilot się uratował. Samolot to najmniejszy problem.Rząd kupi nowy.

    1. yaro

      i płaca frycowe za wiele lat zaniedbań, trochę boli, zastanawiałem się nad tym czy te doświadczenia z Kuźniecowa na coś im się przydadzą w perspektywie, że nowy lotniskowiec będzie nieprędko, chodzi o to, że cała para może pójść w gwizdek bo do czasu wybudowania nowego lotniskowca upłyną lata i całe doświadczenie może pójść na marne

    2. Piotr

      Dla rosyjskiego rządu samolot miał większe znaczenie niż żołnierz, który nawet po kosztownym przeszkoleniu jest mniej wart, bo zawsze znajdą nowego.

    3. Davien

      Nowego nie kupia bo juz ich nie produkują, miały je zastapić MiG-29KR/KUBR ale te tez do niezawodnych nie należą.

  7. Radek79

    Jak Rosjanie nie radzą sobie z jednym lotniskowcem to co ma powiedzieć USA jak mają 10 lotniskowców.TYlko że USNAVY samymi lotniskowcami ma taką siłę jak wszystkie inne państwa razem wzięte.

    1. sojer

      Amerykański lotniskowiec (obecnie to tylko typ Nimitz, a w przyszłości typ Ford) mieści ok. 48 F/A-18 (cztery eskadry myśliwskie i szturmowe po 12 samolotów plus po kilka samolotów EA-18G, E-2C, C-2 i ok. 20 śmigłowców MH-60). Dla porównania jedyny rosyjski krążownik lotniczy mieści ok. 12 Su-33/MiG-29 (plus śmigłowce). Trzeba też doliczyć, że USA mają okręty desantowe, które mogą być lekkimi lotniskowcami z samolotami Marines AV-8B lub F-35B (wtedy każdy z ok. 10 okrętów zabiera osiem samolotów). Więc moim zdaniem przewaga morskiej floty lotniczej USA nad resztą świata to raczej 20 do 1.

  8. tom132

    Najwyraźniej Su-33 to myśliwce nurkujące.

  9. Jolan

    Kolejna lina hamująca zerwana. Świadczy to o braku przygotowania pokładu Kuzniecowa do inytensywnych operacji lotniczych.. Te liny powinny, być dawno wymienione. Przed dyslokacją w rejon Syrii Kuzniecow przeszedł kilkudniowy rejs techniczny, ale częstotliwość lotów z pokładu była niska, choś powinna być wyżyłowana, w celu wyłapania wszystkich braków. Nie zrobiono tego.. Jest to duża kompromitacja ze strony WMF. Nic nie jest w stanie tego usprawiedliwić. Głowy polecą na 100%

    1. Polanski

      We Flocie Bałtyckiej już poleciały. Czas na następną.

  10. abc

    Tymczasem amerykanie na okręcie desantowym USS America trenują współpracę 12 F35B jednocześnie.

  11. :)

    Kuzniecow, to symbol współczesnej Rosji, Złom który chce za wszelką cenę pokazać, że jest w stanie grać w I lidze...

    1. abc

      10/10

  12. AWU

    To było nieuniknione. W lotnictwie ne ma szans na "chodzenie na skróty" jeśli chodzi o procedury bezpieczeństwa. Wyprawa rosyjskiej armady pozostaje w zgodzie z ich morską tradycją której "ukoronowaniem" była Kuszima.

    1. valdi

      Cuszima panie kolego

  13. Waniek

    To jak on się katapultował? Z pokładu?

    1. suawek

      A co w tym dziwnego? Mógł się katapultować nawet z wody. O fotelu klasy zero-zero nie słyszał?

  14. yaro

    Po wykonaniu zadania bojowego w Syrii rosyjski Su-33 w trakcie lądowania stoczył się z pokładu lotniskowca Admirał Kuzniecow - poinformowało Ministerstwo Obrony Rosji. Do incydentu doszło z powodu zerwania się liny aerofiniszera. ------------------ trak podają rosjanie ----swoją drogą znów lina, dla mnie bez sensu żeby przez taki element tracic juz drugi samolot .... czy tam nie ma żadnego dowództwa które by ten problem załatwiło ?? nawet gdyby te liny były skorodowane to rosjanie maja ten towar czym dowieźć i to w kilka godzin moga być juz w Syrii ....

    1. Macorr

      W amerykańskich lotniskowcach samoloty które nie złapią żadnej z lin sa łapane w podnoszoną sieć, czy to znaczy że Rosjanie nie zaopatrzyli swój lotniskowiec w takową?

    2. BieS

      Rosja ma jeden lotniskowiec, za to większy od lotniskowca "Charles de Gaulle", ale z mniejszą siłą bojową. Ze względów oszczędnościowych i projektowych zrezygnowano na nim z katapult. Turbiny parowe z wielkim trudem pozwalają osiągnąć maksymalną prędkość, która jest minimalna dla zatankowanych i uzbrojonych tylko w 4 rakiety Su-33. Według projektu może na nim stacjonować 30 myśliwców. W praktyce stacjonuje na nim 7 samolotów. Ciekaw jestem ile wzięli samolotów na tę misję...

    3. DZIDZIUŚ ☺

      Yaro SU 33 jak i kuzniecow, to gruchoty więc o wypadek nie trudno, ale po tym wypadku wiemy, że SU 33 nie ma możliwości nurkowania tak jak MIG 29, szkoda :)))

  15. Niniu

    Uczą się to mają i wypadki, może prędkość Su była zbyt duża i lina musiała się zerwać a może sama lina była felerna. Ich problem. Pilot żyje a nowy samolot wyprodukują. Samoloty wojskowe na całym świecie się rozbijają taka ich uroda. A jak się prowadzi wojnę to nie zawsze się wygrywa. Ciekawsza informacja to, że w Syrii został zestrzelony w sobotę syryjski samolot szkolno bojowy po starcie z lotniska w Alepo Dwóch pilotów zginęło. Ciało jednego zostało odnalezione (pułkownik armii syryjskiej).

    1. bolo

      Samolot może i wyprodukują ale jak będą dalej tak się uczyć to mogą zatopić ten lotniskowiec w stylu kamikadze.

    2. suawek

      Uczą się? Czy na wojnę popłynęli? Prędkość za duża? - pilot nie wie z jaką prędkością się ląduje? To tam jest tylko JEDNA lina? Ciekawsza jest informacja że zestrzelono szkolny samolot w państwie w którym toczy się wojna niż że rozbił się nieuszkodzony, nie atakowany nowoczesny samolot światowego mocarstwa? naprawdę?

    3. Mariusz

      Nawet jeśli to prawda z tym syryjskim samolotem, to jaki ma związek z artykułem? No chyba że strącił go przez pomyłkę jeden z rosyjskich su-33 ?

  16. gaston

    Zapowiada się ciekawy wyścig o wyłowienie tego "złomu" szkoda, że za 50 lat poznamy szegóły, jeśli kiedykolwiek...

  17. Courre de Moll

    Podobno że mieli tam tylko dwa klucze: 4 migi i 4 su? To będzie utrata 25% stanu w kilkanaście dni, bez przeciwdziałania wroga?

  18. vcc

    Heh posiedza tam jszcze z 2 miesiace i beda mogli wracac z powodu utraty calego lotnictwa pokladowego.nie potrzeba obrony plot:)))

  19. jakol

    ostatnio mieli awarie wystrzelonej rakiety z s-300. widac maja niezly zlom

    1. KornelPL

      Jakie 'ostatnio' i ile tych S-33 jest non stop odpalanych, wiec bez przesady.

    2. yaro

      mówisz o Ukrainie ?

  20. Rysiek

    ile im tam jeszcze zostało tych samolotów na lotniskowcu?

    1. Davien

      Przypłyneli z 15 więc zostało 13 . Rosjanie podają ze znowu podobno zerwała się lina hamujaca, co jest raczej dziwne .

  21. Michał

    Lotnictwo pokładowe jest u Rosjan w wielkich powijakach...pływający złom vel Adm. Kuzniecow, ludzie nadal raczkujący na pokładzie i w powietrzu. Wszystko to jednak nieważne, bo ta dymiąca łajba ma pokazać światu wielką siłę Rassiji.Szkoda tylko pilotów.

  22. Podbipięta

    2 : O .do trzech razy sztuka ?

  23. likop

    znowu ? widac spadaja masowo xD

  24. olo

    No to idą na rekord a przecież D24 pisał że ten złom nie jest przygotowany na misję.

Reklama