Reklama

Siły zbrojne

Macierewicz: Śmigłowce wielozadaniowe od nowa? Problemy z offsetem

Fot. mjr R.Siemaszko/CO MON
Fot. mjr R.Siemaszko/CO MON

Szef MON Antoni Macierewicz poinformował, że przetarg na śmigłowce wielozadaniowe dla Sił Zbrojnych RP może zostać ponownie przeprowadzony. Powodem ma być brak zgody Airbus Helicopters na warunki offsetowe.  – podaje TVP Info. Jednocześnie zapowiedział rozpoczęcie nowych postępowań, związanych z modernizacją armii.

Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz stwierdził w wypowiedzi dla TVP Info, że postępowanie na pozyskanie śmigłowców wielozadaniowych dla Sił Zbrojnych RP może zostać rozpisane ponownie, gdyż obecny kontrahent (Airbus Helicopters) „nie jest gotów zgodzić się na warunki offsetowe”. Szef MON podkreślił, że w wypadku przeprowadzenia nowego przetargu będzie się dążyć do wzięcia pod uwagę propozycji podmiotów, które dysponują zakładami ulokowanymi w Polsce.

Zdaje się że są zasadnicze kłopoty ze strony naszego kontrahenta francuskiego, któremu jesteśmy oczywiście bardzo przyjaźni i otwarci, ale który nie jest gotów zgodzić się na warunki offsetowe. A przecież od początku było wiadomo, że offset jest częścią kontraktu. No i jeżeli to się ostatecznie potwierdzi, to w tym momencie będziemy musieli na nowo rozpisać przetarg

szef MON Antoni Macierewicz w TVP Info

Podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Obrony Narodowej w listopadzie br. minister Macierewicz informował, że podpisanie kontraktu na dostawę śmigłowców wielozadaniowych Caracal jest zależne od wyniku negocjacji dotyczących offsetu. Z kolei w marcu br. opowiedział się za programem modernizacji floty śmigłowców Sił Zbrojnych RP opartym o trzech dostawców.

Minister zapowiedział również przeprowadzenie nowych przetargów, dotyczących pozyskiwania sprzętu dla Wojska Polskiego: „To będą przetargi, postępowania prowadzone od początku”. Do chwili obecnej w znacznym stopniu zmieniły się kadry odpowiedzialne za realizację zakupów dla polskiej armii, a przewidywane są dalsze działania w tym zakresie.

Szef MON w rozmowie z TVP Info wskazał też na występowanie w procesie modernizacji Sił Zbrojnych RP „olbrzymich” procesów korupcyjnych. Przywołał przy tym przykład jednego z wytwarzanych nowoczesnych systemów uzbrojenia, „na światowym poziomie”, do którego nie produkowano amunicji. Początkowo program rozwoju sprzętu miał być realizowany jednocześnie z amunicją, ale postępowania zostały rozdzielone decyzją jednego z ministrów obrony narodowej. Natomiast z wynikami audytu w resorcie obrony narodowej, przekazanymi już Prezes Rady Ministrów musi zapoznać się Sejmowa Komisja Obrony Narodowej. Niejawne posiedzenie SKON planowane jest w środę.

Przeprowadzenie audytu w resorcie obrony narodowej zapowiedziano jeszcze w listopadzie ubiegłego roku. Pierwotnie deklarowano przedstawienie jego wyników w ciągu maksymalnie półtora miesiąca, natomiast ostatecznie mają one być zaprezentowane Sejmowej Komisji Obrony Narodowej 16 marca. Sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki stwierdził jednak w lutym br., że rezultaty audytu nie będą optymistyczne. „Wynik tego audytu jest przykry” – podkreślił w wypowiedzi cytowanej przez PAP.

Czytaj więcej: Zniesienie granicy długości służby dla szeregowych, trzy brygady OT i reforma dowodzenia. Priorytety MON

Czytaj więcej: Macierewicz: Program śmigłowcowy oparty na trzech dostawcach

Czytaj więcej: Kownacki: Wkrótce wyniki audytu PMT. "Bardzo trudne" rozmowy ws. Wisły

Reklama

Komentarze (67)

  1. Tap

    Panowie nie przejmujcie się Antonio nie ma nic do powiedzenia w sprawie offset, to całkiem inne ministerstwo o tym decyduje, tak że Antonio tylko udaje, że coś może.

    1. zLoad

      Jestes mistrzem konstruktywnej krytyki. Nikt nic nie moze wiec sie nic nie uda - tak?

  2. kiwi

    kiedy decydenci zrozumieją, że nie offset jest ważny tylko śmigłowce. Czas ucieka a my nadal nie mamy nic.

    1. slawbo

      Ale dla kogo nie jest ważny? hehehe Bo wiesz, są tacy, dla których jest ważny. Ba! najważniejszy.

    2. zLoad

      I nie bedziemy. Musisz z tym zyc. A na pewno z tym ze dla Twoich mocodawcow nie bedzie nic. heh

  3. Tap

    No to zostajemy bez śmigłowców, bez offsetu, za to minister buduje zdolności bojowe armii poprzez 500+, bo na to pójdą te pieniądze. PIS nigdy nie miało szczęśliwej ręki do armii.

    1. zLoad

      Bez celu sie tak nie zachowuja. Srodki jesli sa wstrzmywane to dlatego ze przygotowujemy sie do wlasnej produkcji. Wybor obcego sprzetu to dni/tygodnie. Takie wstrzymanie swiadczy tylko o tym ze sami bedziemy cos robic.

  4. BUBA

    "Szef MON w rozmowie z TVP Info wskazał też na występowanie w procesie modernizacji Sił Zbrojnych RP „olbrzymich” procesów korupcyjnych." Ciekawe czy będą badali prywatyzacje PZL Mielec, i związane z tym zakładem zamówienia na sprzęt.

    1. mc

      Żeby nie rozpatrywać tego wedle opcji politycznej która "prywatyzowała", dodałbym do tego sprzedaż Świdnika i PKP Energetyka.

  5. gromek

    mielibysmy fajne helikoptery w 2019 r. wiekszosc specjalistow uwaza ze najlepsze sposrod 3 oferowanych. ale skonczy sie tak, ze nie dosc ze wybiora gorsze, trzeba bedzie zaplacic odszkodowanie dla airbusai do tego jeszcze nie w 2019 a np. w 2022.

    1. pol wald

      nie ma podpisanej żadnej umowy nie będzie żadnych konsekwencji finansowych wycofania się z wyboru airbusa airbus sieje propagande caracal nie jest najlepszą ofertą i airbus nie daje Polsce żadnej wymiernej oferty inwestycyjnej i offsetowej wybór caralaca to zatrudnieni 2000 tyś francuzów a nie Polaków wybór caracala to 2 krotnie przepłacenie za produkt który jest 2 razy droższy w użytkowaniu od innych modeli

  6. łobuz fersztejen france

    od kiedy caracaczanal stał się "koniem roboczym', floty włącznie, dla nas i to w liczbie 50? to z def.24 dowiedziałem się że franca kraj producent chce SZYBSZEJ wymiany na nh-90. po wojnie w Mali. dlaczego to nie przeszło przez rączki kobuza? a co zaśpiewa na to : morska certyfikacja- w wykonaniu "lądowego" lipiec 2015 gdy pierwszy etap integracji z exocetem zakończył się w grudniu. w Brazylii. Za czyją KASĘ nie pamiętam. ale ofensywa trwa - żabojad tankuje w powietrzu. polecam fotkę konkurenta z 1984!! sąsiedzi zamówili odpornego na poziomie chyba mi-24 (albo i Lepiej-Rozdzielone Silniki!)+zintegrowanego już(!) m.in z ppk Hellfire+ SAR

  7. endras1

    Wojsko polskie nie ma podstawowych rzeczy np. amunicja. Ciągłość walki może dać tylko własna produkcja sprzętu i amunicji( od braku nowoczesnego sprzętu jest gorszy brak podstawowego). zLoad popieram bo myślę żę najważniejsza w wojnie jest logistyka.

  8. zLoad

    Potrzebne WIELKI SITO do wyszikiwania talentow w calym kraju. Konkursy w mediach (radiu, telewizji, prasie) z nagrodami finansowymi (nie musza byc duze) zeby wylapac najzdolniejszych. Jest w Polsce cala masa ambitnych , inteligentnych osob tylko trzeba ich znalezc. Sami nie przyjda, bo rzad obsadzil sie na cieplych stolkach , opozycji wszystko zwisa.

  9. zLoad

    Proponuje zamowic w polskich firmach (w 100 % polskich , z udzialem panstwa) plyty stalowe, na wyprodukowanie PLYT STALOWYCH + innych plyt z jakich jest robione uzbrojenie. Roznej grubosci i z roznych materialow. Dodatkowo zamowic badania nad plyta oslonowa do transportera piechoty. Niech firmy sprawdza jaki material bedzie sie najlepiej nadawal.

    1. zLoad

      Teraz sie rozpocznie nagonka , wskazalem w ktorym miejscu rozpoczac badania :))))

    2. kolo

      Co ci da praca nad płytami stalowymi. My nie mamy pomysłu na wóz a nie na blachy. Widziałeś hipopotama ja bym w życiu w to nie wsiadł.

  10. zLoad

    Sabotazysci i lobbysci cisna zeby wydac pieniadze polskiego podatnika na zachodni sprzet. Ponizej ↓ przedstawilem jedyne sluszne rozwiazanie dzieki ktoremu za x lat nie zostaniemy rozbrojeni a nasze pieniadze juz teraz roztrwonione. Po co ten pospiech? :) Bo pojawia sie coraz wiecej glosow rozsadku.

    1. Bilans

      Z całym szacunkiem z Pana komentarzy wynikają proste wnioski typu " odbudować Polski przemysł". Mam propozycję jeżeli ma Pan takie łatwe rozwiązania i wiedzę jak to zrobić do dlaczego nie założy Pan swojej fabryki i nie przejmie którejś gałęzi przemysłu?

    2. olo

      Jedynie słuszne, jakiś trochę naiwny jesteś. Jak jesteś tak operatywny to zainwestuj swoje pieniądze i zbuduj coś a później sprzedaj MON. Budowa jakiegokolwiek sprzętu trwa latami, dopracowywanie, testy, przebudowa to nie jest taka łatwa sprawa. Poczytaj trochę z historii ile trwała budowa np. czołgu Abrams, Leo, lub nawet ile trwały prace nad M-16. A nam chodzi o sprzęt który możemy wprowadzić do 2030 roku.

  11. poznaniak

    śmigłowce owszem ale uderzeniowe a do transportu proponowałbym dalej wykorzystywać sprawdzone mi 17.jest dużo ważniejszych zakupów dla armii -absolutnym nr.1 jest system narew ,zaraz po nim wisła i nowy bwp by wreszcie wstawić nasze bwp1tam gdzie ich miejsce-do muzeów.mam taką nadzieję ,że po wyborach w USA będzie możliwość zakupu systemów żelazna kopuła i tarcza dawida.Koreańczycy też chętnie sprzedają k21.Naprawde jest dużo ważniejszych zakupów.Przydały by się też okręty podwodne oceaniczne z rakietami manewrującymi ,które pływały by gdzieś na Oceanie Lodowatym i sprawiały by ,że potencjalny przeciwnik grubo by zastanowił się przed atakiem na nas.Moim typem jest koreański kss III

  12. zLoad

    Nic nie kupowac, odbudowac jak najszybciej polski potencjal produkcyjny, znalezc byle kadry mielca i swidnika, skopiowac dzialanie firmy, podpiac pod bumar albo labedy (tymczasowo) i oglosic w calym kraju konkursy na projektowanie sprzetu lotniczego ( na uczelniach , w mediach). Do roku juz powinny isc prace pelna para. Inwestycja pomoze pobudzic gospodarke. A co bedziemy mieli z wyslania pieniedzy za granice? Urzednicy nigdy nie uwierza ze to jest do zrobienia a to nie jest zaden problem. Procedury beda blokowac wszystko. Olac je.

    1. noname

      Kadry odbudowują już 20 lat.Kasa tylko zmarnowana.Czołgu brak, helikoptera brak, okręty wojenne b/k itd

    2. Antyfaszysta

      Nie ma mądrych ludzi w Polsce.Nie ma takich specjalistów.Byliśmy i będziemy biedni i głupi i słabi.Zamiast się modlić trzeba ludzi wysłać do szkół.

  13. D13

    Wyjdzie na to, że nowe wiropłaty dla WP pojawią się w Polsce w 2050...

  14. pacodegen

    Polskie firmy z właścicielem SP są marne. Przez wiele lat prowadzono je niewłaściwie i zmierzają ku upadkowi. Mówienie, że można je uzdrowić, to mówienie, tam trzeba wpompować miliardy, wymienić całe kierownictwa, bo one odpowiadają za ich stan. Są to ludzie, o których się mówi że ich zawód to prezes itd. Ale oni już się przykleili do nowej władzy i spijają im z rąk i liżą ile wlezie. Tym firmom mogą pomóc ogromne pieniądze oraz licencje. A to obciąży nas niesamowicie. Co do nowych przetargów, mam wielkie obawy. Po pierwsze potrwa znowu kilka lat, a po drugie, przy zapowiadanej wymianie personelu w zamówieniach mogę się spodziewać najgorszego, niekompetencji. Trzeba wiedzy i doświadczenia, by prowadzić postępowania, to nie jest lekka praca,o nie! Oczywiście, kto tego nie robił, nie ma wyobrażenia i gada bzdury! Co do olbrzymiej korupcji, poczekajmy, zobaczymy. Jakoś dziwnie nie wierzę, nadmuchane stwierdzenia.

  15. marcon

    a więc dalej gadanie a Polska bez śmigłowców. Kiedy wreszcie zrozumiecie, ze nie offset jest ważny a smigłowce.

    1. zLoad

      Nie smiglowce sa wazne a smiglowce produkowane przez rodzimy przemysl.

  16. Rezwil

    Po co nam czołgi i śmigłowce uderzeniowe oraz okręty - jest to broń wybitnie ofensywna. Zgadzam się że potrzebujemy broń rakietową przeciwlotniczą i przeciwpancerną w obronie terytorialnej . Idealny byłby MEADS bo jak byśmy wybrali go w Wiśle to może da się wynegocjować z amerykanami licencję na Narew + jest on modułowy czyli każda jego część nawet po zniszczeniu przez wroga niektórych jego elementów może dalej współpracować z innymi jednostkami tego typu.

    1. zLoad

      Ukraina - walki pancerne. Ukraincy nie atakuja, tylko sie bronia. Jak chcesz odzyskac teren bez czolgow. Smiglowce uderzeniowe. Caracale o ktorych mowa ponoc moga wziac 30 osob na poklad. To nie jest maszyna stricte ofensywna (choc mam nadzieje ze nie zostanie zaden obcy sprzet kupiony). Okrety podwodne - te uzbrojone w glowice nuklearne sluza jedynie jako bron odstraszajaca. O czym ty piszesz? A juz rozumiem lobbysta MEADS.

  17. Kamil

    Wersje specjalistyczne - BlackHawk ale tylko w wersjach niezubożonych w stosunku do pierwotnych. Wersja transportowa - Caracal. Noe ma lepszej opcji chyba że NH90 albo... śmigłowce z Rosji, sęk w tym ze ich zakup to zbyt duże ryzyko

    1. Davien

      Tylko,że przy redukcji zamówienia na Caracale zapomnij o inwestycjach Airbusa w Polsce, a Mielec i tak ci nie sprzeda UH-60, bo nie może.

  18. franky

    Poprzedni rząd na szybciutko parafował umowę z Francuzami tuż pod koniec swojej kadencji wiedząc, że nie wygra wyborów, zbieg okoliczności? Czemu nie zostawił tak kosztownej decyzji nowej ekipie? Francuzi już nawet nie ukrywają, że caracale miały zrekompensować Mistrale... Po co nam taka ilość śmigieł obecnie? Bądźmy obiektywni jest tyle pilnych potrzeb w armi, że te śmigłowce to temat odległy, modernizować to co jest, dokupić maszyny SAR i CSAR tyle. Armia kuleje a tu Siemoniak nagle potrzebuje 50 śmigieł za 13,5 mld.

    1. DDt

      Brak mądrych prac analitycznych związanym ze ścieżką modernizacyjną armii był piętą achillesową poprzednich dwóch ministrów. Choć obecny nie napawa sympatią to może chociaż decyzje będzie podejmował oparte na zdecydowanie głębszych przemyśleniach.

  19. AMD

    Kolejni ludzie ktorzy uzywaja retoryke wiem ale nie powiem, spisek dziejow, to byla korupcja. Smieszy mnie ta papka pomowien ludziom wode z mozgu robicie. Macie wiedze ze byl przekret to nie do mediow sie idzie tylko do prokuratora. MArtwi mnie jedno ze to dopiero poczatek oszczerstw i pomowien. A na sam koniec wojsko zaplaci za wszystkie pomowienia i oszczerstwa

    1. DonJuan

      Przypomni sobie teraz reakcję Francuzów na pierwsze takie słowa Antoniego jako ministra. W końcu jeśli była korupcja to musieli by być w nią zamieszani nie tylko dyrektorzy przedsiębiorstwa ale i paru francuskich polityków (łącznie z częścią pracowników ambasady). Skończyło się na bardzo ostrym piśmie z ambasady Francji sugerującym, że za powtarzanie takich 'domniemywań' bez dowodów (i nieuzasadnione podważanie przejrzystości przetargu) Francuzi gotowi są pójść na dyplomatyczne noże. PS: Przypominam że Francja obok USA będzie miała kluczowe zdanie w sprawie przyszłości NATO na wschodniej flance (stanowisko Niemiec jest ogólnie znane, podobnie jak UK - które chętnie poprze wzmocnie nie wschodniej flanki dopóki wyspiarze nie będą musieli za to płacić [np. wyślą trochę sprzętu z magazynów z absolutnie minimalną ilością żołnierzy]). Zatem jeżeli już Antoś chciałby renegocjować umowę na Caracale to powinien robić to w białych rękawiczkach i możliwie przesuwać negocjacje na okres po szczycie w Warszawie.

  20. kobuz#

    Panie Macierewicz !! Pomijam fakt, ze Caracale nie tylko były wyborem wojskowych, czyli użytkowników (z uwagi na możliwości transportu 29 żołnierzy na pokładzie), ale te maszyny zaprezentowały się z uzbrojeniem i wielozadaniowym zastosowaniem w służbie w wojnie w Afganistanie i Centralnej Afryki. Ponadto Airbus ma również swój udział w przemyśle lotniczym w Polsce (950 osób) i firma ta zapowiedziała montaż maszyn w Polsce, zatrudnieniu 1250 osób bezpośrednio i pośrednio nowych miejsc pracy 800 osób, współprace i rozwój z uniwersytetem łódzkim, Dęblinem i Radomiem (ten ostatni ma problemy z utrzymaniem lotniska i korzystanie z niego przez Airbus`a byłoby wskazane. Nie kłam wiec Pan, lecz przyznaj się, ze dajecie się rządzić związkom zawodowym, które już dawno są następną silą polityczna w Polsce co na Zachodzie jest to niemożliwe. Pytanie zasadnicze nasuwa się od razu. Jakiego offsetu spodziewa się Pan od AW, czy Lockheed Martin (już przy zakupie F16 nie dotrzymał zapowiedzi offsetu, a transfer technologii IT do tych maszyn Polacy nie został przekazany)?. Tak robi się interesy z amerykańskimi firmami wojskowymi. Offset Airbusa jest wiadomy i należy tylko doprowadzić do jego realizacji. Obawiam się, ze znowu dojdzie do sytuacji, w której nieuzasadniona duma i pycha teraźniejszego rządu igra z bezpieczeństwem państwa, ze wszystko będzie lepsze, a w rzeczywistości wypadnie jak zwykle, żałośnie i nieudolnie (tzw. polskie rozwiązanie). Francuzi powinni się zastanowić, czy z tak nie solidnym partnerem, który nie jest w stanie dotrzymywać umów poprzedniego rządu, w ogóle współpraca jest wskazana?. W końcu już teraz pracuje prawie 1000 Polaków na rzecz Airbus`a i czy jest sens proponować PMW lodzi podwodnych "scorpene". Akurat w umowach wojskowych, należy wzbudzić zaufanie na tyle, żeby można było dostać wysokiej klasy technologie.

    1. tutrew

      Nasz Minister ma wielką niechcęc do Caracali nie dlatego że są gorsze od wytworów innych MONTOWNI w naszym kraju. On nie porówniuje mozliwości poszczególnych modeli. Możliwości techniczne to nieistotny BZDET, Najważniejsze jest to że Caracal został wskazany przez poprzednią ekipę a wiadomo że to samo zło, przekrety, łapówki, działanie na szkodę, afera etc etc. Caracal mógłby być wielki jak ch53, tani i w dodatku z takim offsetem że to nam by zapłacili te 12mld a i tak wybrałby BH....taka karma.

    2. wczorajszy

      Macierewicz gdyby miał nieograniczone możliwości finansowe, to nakupowałby, co tylko możliwe. Świdnik, Mielec, Łodz, Wisła. Wszelkie czaple i Op, tylko ma problem. Kazali mu oszczędzać i odwlekać w czasie z uśmieszkiem na ustach. I o to się wszystko rozbija.

    3. DDt

      Wojskowych powiadasz? Jeśli już to jedynie tych z IU! Cała reszta łącznie z analitykami dała swój wyraz o przetargowym wyborze na pewnej śmigłowcowej konferencji. O pikanterii w kuluarowych rozmowach już nie chcę wspominać panie "kobuz-hasz".

  21. łowca mustangów

    już to antoni tak poprowadzi sprawy,abyśmy zostali z ręką w nocniku.powierzanie temu człowiekowi jakichkolwiek wysokich funkcji państwowych to jakiś koszmar!

  22. rob

    Nie dawno opisywali testy Widcata AW159 w Norwegii ktore trwaly kilka tygodni. U nas zalatwiono testy Caracala w 3 dni.

    1. terefere

      Ty tak na serio? AW159 nie był testowany, tylko załogi ćwiczyły operowanie w trudnych warunkach pogodowych, w czasie śnieżyc, silnego wiatru, etc. Przy okazji sprawdzano maszynę dla której były to pierwsze tego typu ćwiczenia. H225M był sprawdzany pod kątem zgodności podstawowych parametrów maszyny z zadeklarowaną specyfikacją, i nic ponad to. Bo maszyna już jest certyfikowana i przeszła niezbędne testy dopuszczające ją du użytku w konkretnych warunkach atmosferycznych. Dodatkowo AW159 pomimo tego że bazuje na śmigłowcu Lynx, jest konstrukcją nową, która jest powoli wdrażana, proces taki jest długotrwały, i stopniowy. Służy to również określeniu sposobu użycia, oraz określeniu granicznych warunków w których śmigłowiec może bezpiecznie operować. Ale po co to wiedzieć, lepiej porównać dwie zupełnie różne rzeczy, i udowodnić swoją rację. ... nie wiem jak klasyfikować takie wpisy jak twój, ignorancja? celowe działanie na szkodę WP i Polski? Jątrzysz nie mając pojęcia co porównujesz, bo to nie dwa jabłka tylko kiść winogron i jabłko.

    2. Boczek

      Dlaaaaaczego, dlaaaaaczego, dlaaaaaczego ci na gorze maja być lepsi... "The UK Royal Marines have flight tested the new Wildcats of the Commando Helicopter Force for the first time in Norway. Four Wildcats from 847 Naval Air Squadron have spent six weeks contending with temperatures down to 30 below zero, snow storms and high winds, The UK Royal Navy said in a statement Thursday. Each winter the Commando Helicopter Force takes some of its aircraft, air and ground crew to Bardufoss – roughly half way between Tromsø and Narvik, and a good 170 miles inside the Arctic Circle. The training – Exercise Clockwork (because it’s regular as) – is intended to ensure sailors and Royal Marines on the force can survive in such an unforgiving environment (living in tents or snow holes, if necessary, clambering out of holes in the ice if it breaks, cooking the local wildlife if you run out of rations) as well as maintain their helicopters and, in the case of the aircrew, fly them. The latter saw the fliers run through the gamut of military operations from the basics of landing in snow – the down-draught from the rotor blades throws up a swirling wall of fine snow – to ferrying loads, scouting for the troops on the ground, a spot of shooting practice for the aircrewman with the machine-gun and using the Wildcat to direct Allied jets on to targets. The Norwegian experience saw the Wildcats packed into the cavernous cargo holds of RAF C-17 transporters for the first time and demonstrated that the helicopters’ mottled grey paint scheme is a highly-effective camouflage in the snow. Pilot Lieutenant Alex Lovell-Smith said, “The challenges are unique: the weather can change in an instant, so our captaincy and flying skills are always tested." Człowieku załatw sobie dostęp do internetu!!!!!!!!! Tam znajdziesz takie informacje i nie będziesz już z siebie robił błazna!!!!!!!!

  23. znafca

    Z Francuzami tak jest! Nie chcą sprzedawać technologii, nie chcą nawet myśleć o OFFSECIE! HSW zakupiła licencję na KRYLa w Izraelu bo żabojady nie chciały sprzedać ich z naszymi założeniami (wprowadzanie zmian według własnych potrzeb bez zgody licencjodawcy itp)

  24. Asd

    Przypominam ze konkurenci oferowała jeszcze mniejszy offset tłumacząc ze i tak już w Polsce duzo z ainwestowali

  25. Figo

    Ważna nie żeby robić ale żeby stwarzać pozory że się robi. Wiadomo w czyim interesie.

Reklama