Reklama

Siły zbrojne

Chińskie koleje dużych prędkości testowane w celach militarnych

Fot. Wikipedia/ CSR Corporation Limited
Fot. Wikipedia/ CSR Corporation Limited

W Chinach przeprowadzono testy w zakresie użycia kolei dużych prędkości do przerzutu wojska oraz sił bezpieczeństwa. Użycie tego rodzaju transportu ma realnie zwiększyć mobilność formacji należących do chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.

W ramach ćwiczeń do Xinjiang (dotychczas konfliktogennego regionu autonomicznego) z chińskiej prowincji Gansu przerzucono grupę dodatkowych żołnierzy. Wzmocnienie sił w regionie odbywało się w ramach eksperymentalnego testu możliwości zastosowania kolei dużych prędkości w celach wojskowych. Dla władz w Pekinie był to widoczny element strategii, opracowywanej na wypadek potrzeby szybkiego reagowania, w przypadku wybuch kryzysu w tej części państwa. Chińczycy nie ukrywają, że dotychczasowa rozbudowa sieci kolejowej w całym państwie jest pomyślana w taki sposób, aby móc wypełniać dwojakie funkcje, zarówno te cywilne jak i wojskowe. Jak widać dotyczy to również kolei dużych prędkości, w które władze w Pekinie zainwestowały w ostatnim czasie znaczne fundusze. Trzeba zaznaczyć, że zgodnie z dostępnymi informacjami, najnowsze składy mogą poruszać się nawet z prędkością 350 km/h. W Chinach znajduje się już ok. 40 linii obsługujących kolej dużych prędkości.

W toku ostatniego szkolenia, dla żołnierzy przygotowano specjalne miejsce w pociągach, tak aby móc sprawdzić przede wszystkim na ile przewóz wyposażenia oraz uzbrojenia jest bezpieczny i jak wpłynie na wydajność tego rodzaju najnowocześniejszych w Chinach składów kolejowych. W pierwszych oficjalnych ocenach ćwiczeń podkreślono, że nie ma problemów jeśli chodzi o załadunek i transport broni ręcznej czy też podstawowego wyposażenia pojedynczego żołnierza. Jednak wydajność tego rodzaju transportu spada znacząco jeśli mają zostać zabrane wraz z wojskowymi wyrzutnie rakietowe Type-40 czy też Type-120. Należy podkreślić, że w zeszłym roku, jeszcze w trakcie oddawania nowobudowanej trasy, dokonano już pomiarów wydajności samej linii Urumczi-Lanzhou. Wraz z obecnymi testami pozwala to władzom chińskim na uzyskanie niezbędnych statystyk w zakresie możliwości projekcji sił z użyciem kolei dużych prędkości. Wspomniana linia kolejowa liczy 1776 km i jest ulokowana w głównej mierze w rejonach pustynnych oraz pozbawionych ludzkiej obecności.

Jacek Raubo

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (4)

  1. cayden

    U nas też PKP powinien włączyć się system obronny państwa. Każda wroga armia powinna dostać pełna pomoc PKP w transporcie wojska - to zagwarantuje jej skuteczne opóźnienie o wiele godzin. Opóźnienie może ulec zmianie :)

    1. say69mat

      Sieć kolejowa, biorąc pod uwagę możliwości uzbrojenia taktycznego i strategicznego. Jest raczej kiepskim rozwiązaniem problemów komunikacyjnych sił zbrojnych. Stąd niesłychanie ważny jest sposób dyslokacji jednostek, tak aby nie powtórzyć paradoksu furmanki z 39'. Gdzie brak korelacji w sferze planowania obronnego, pomiędzy długością linii obronnych, możliwościami trakcyjnymi armii i potencjałem zagonów pancernych sił niemieckich. Sprawił, że praktycznie czwartego dnia niemieckiej ofensywy, nasza obrona uległa przełamaniu.

  2. olaf

    Ciągnijcie linie do Moskwy, towarzysze Chińczycy ;-)

    1. say69mat

      To znaczy nie bierzesz pod uwagę wspólnoty interesu politycznego i militarnego Rosji i Chin???

  3. Arturo

    Logiczne ... a nasi Pendolino/....

  4. fdfd

    To dlatego Chiny chciały utworzyć szybkie koleje przez Rosję i do USA w celach militarnych ?? hmm

Reklama